Deel 34: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 34: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 34: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

30 November 2013 | Saudi Arabië, Riyad


Week: 25 november - 1 december

Thema van de week: Terugblik en Prettige Feestdagen

In de afgelopen weken zijn mijn gedachten vaker terug gegaan naar een jaar geleden rond deze tijd, toen ik afscheid nam van familie; vrienden en collega’s. Bij die gedachten, heb ik ook nog eens het boek ter hand genomen dat de HR-collega’s destijds voor me hebben gemaakt en waarin zij terugblikken en vooruit kijken. De verhalen lezend vallen woorden op als: Change; Cultuur; Verrassing; Avontuur; Kansen; Uitdagingen; Verbinden; Bruggen Bouwen; Grijze Haren(?); Grijze Stoppels; Uitstapjes naar Amsterdam en Riyadh; Limburgs Dialect; Speaking English; Wonen in Elsloo en Riyadh; Op Gewicht blijven of Zwaarlijvigheid; Fietsen in zand of Rijden op Kamelen.

Na een jaar is het tijd om een korte (tussen-)balans op te maken en een aantal van de voorspellende woorden te toetsen aan de realiteit. Een conclusie op voorhand: Ze hebben een sterke vooruitziende blik!

Natuurlijk ben ik in vele gesprekken met collega’s in Sittard en Riyadh voorbereid op de “change”; maar het ondergaan is nog iets anders en het voelde, zeker in de eerste maanden, bij tijd en wijle als een gigantische achtbaan. Je wilt snel “meedoen” door zicht te krijgen op mensen; organisatie; werkwijzen en cultuur; maar voelt ook de remming in het aanpassingsproces omdat je bijvoorbeeld geen iqama (= verblijfs- / werkvergunning) hebt en daarmee niet alle middelen om je bijdrage te leveren. Daarnaast verkeert de organisatie in een snelle groeifase en aangezien “organiseren” Saudi’s minder in het bloed zit, is het vaak zoeken “bij-wie-ik-voor-wat-moet-zijn”; vervolgens tref je een zeer formele opstelling aan of een uiterst versnipperde taakverdeling. Kortom, welke woorden in bovenstaand rijtje passen in dit proces? “Geduld” staat niet in het rijtje, maar is een key succesfactor en tot “Zwaarlijvigheid” leidt het in elk geval niet.

Wat is de rol en bijdrage van HR? De HR-discipline is een jaar of vijf geleden geïntroduceerd in het Kingdom; dus jong en nog sterk in ontwikkeling; met name veel managers zijn er nog niet echt mee vertrouwd en worstelen bovendien met hun eigen rol ten opzichte van hun medewerkers. Dit heeft natuurlijk zijn weerslag op de HR-afdeling; wat verwacht de klant wel en niet van HR? Klanten zien werk, wat ik niet zie (zitten) en omgekeerd zie ik werk wat zij niet zien (zitten). Passend begrip uit het rijtje van de collega’s bij dit proces? Het voelt als “Fietsen in RUL Zand” en tegelijk zijn we bezig met “Bruggen Bouwen”; maar “Grijze Haren” krijg ik daar niet meer van.

Dan zijn er natuurlijk de “Verrassingen”! Eerst en vooral die van de personele mutaties; met drie verschillende HR-Directors en twee EVP’s Manufacturing in één jaar, voel je de “Change” in persoonlijke ambities en daarmee ook de wisselingen van tempo en accenten. Een van de aantrekkelijkheden van het HR-vak is voor mij nog altijd de afwisseling of noem het “Verrassingen”. In deze omgeving is dat nog meer aan de orde dan bij “HR-in-Holland”; wat het overigens niet altijd aantrekkelijker maakt, want ook variaties kennen grenzen. Je staat soms versteld van de initiatieven welke worden genomen; hoeveelheid werk dat wordt opgepakt en wat op je bordje valt. Kortom, een proces dat nooit saai was.

Ook privé is er natuurlijk sprake van een “Avontuur”. Hoe gaat dat “Wonen-in-Riyadh”; vind je je draai; hoe gaat het in Elsloo verder; maar vooral ook hoe vindt een “gesplitst” gezin zijn weg?
Jullie hebben kunnen lezen dat “de draai” in Riyadh tot stand is gekomen, met hulp van frequente interesse van collega’s; vrienden op de compound en van het thuisfront; maar zeker ook door al de collega’s die daadwerkelijk op de compound op bezoek zijn geweest.
Ook voor Carla; Rik en Eef is er aan het thuisfront de nodige support van familie; vrienden; bekenden en buren. Iedereen hartelijk dank voor zijn / haar bijdrage in het afgelopen jaar! Hopelijk vinden jullie de energie om er nog een jaartje mee door te gaan.

Inmiddels zit mijn verblijf in het Kingdom er al bijna voor de helft op. Time flies! Hoewel de comfortzone vaak ver weg was, heb ik nog geen dag spijt gehad; ik heb veel geleerd en veel gezien van een andere wereld, zowel binnen als buiten SABIC. Nu verheug ik me op 14 dagen kerstvakantie, om vervolgens fris aan het tweede jaar te beginnen; in de hoop dat de tijd voorbij blijft vliegen.

De laatste weken van het jaar worden erg druk en mogelijk is dit de laatste aflevering in 2013, dus ik wens een ieder alvast “Prettige Feestdagen en een Gezond 2014”.

Hartelijk dank voor alle steun aan Carla; Rik en Eef

Hartelijk dank voor alle mails; sms-jes en ocs-jes

Hartelijk dank voor alle reacties op de blog

Hartelijk dank voor alle telefoontjes

Hartelijk dank aan alle bezoekers

Hartelijk dank voor alle interesse bij mijn verblijf thuis

Feitjes-van-de-afgelopen-en-komende-week:
• Michiel Evers was deze week te gast; Michiel hartelijk dank voor je aanwezigheid; mooi dat je ondanks alle drukte een avond de gelegenheid nam om naar de compound te komen.
• Op uitnodiging van onze nieuwe EVP HR; Fahad Al-Shaebi gaan we a.s. zaterdag met alle HR-medewerkers in Riyadh een dag naar de woestijn. Hij was niet flauw met uitnodigingen en inviteerde ook meteen alle echtgenotes en kinderen van de medewerkers. Benieuwd wat dat gaat worden. Hopelijk vind ik de tijd om jullie nog een indruk te geven van deze happening.
• Net als ik bedenk of er nog een foto kan worden toegevoegd, valt er een in de mailbox. Je ziet een deel van het reisgezelschap van de “Farasan Islands” (zie aflevering 32 en 33). We missen helaas enkele Saudische dames, die op dat moment nog op het onbewoond eiland verbleven


  • 30 November 2013 - 19:05

    Jacqueline:

    Hoi Sjraar,

    zit toevallig net even bij Zalando te kijken of er nog iets leuks te "scoren" valt. Je kent het wel, van die reclame, dat als de postbode aan de deur staat met het pakketje, mevrouw helemaal uit haar dak gaat. Dan flitst er rechtsonder in beeld "Werken voor SABIC". Ik staak onmiddellijk waarmee ik bezig ben, en begin te lezen want het is zo leuk om met je mee te "leven".
    Van de week hadden we het over je op het werk, goh.. Sjraar heeft al bijna de helft van zijn tijd in KSA er op zitten en zoals je zelf ook zegt "time flies" . Eigenlijk komt hier achteraan "when you're having fun".
    Maar uit alle blogs lees ik dat je die genoeg hebt, en dat is ook maar goed, want je zit er natuurlijk niet alléén om te werken. Leuk om te lezen hoe je het afgelopen jaar evalueert.
    En vooruit Sjraar, het is wat het is, als we dit jaar geen blog meer krijgen, wachten we tot 2014.
    We wensen je een leuke, gezellige, warme en sfeervolle tijd thuis. Geniet ervan, fijne kerstdagen, gelukkig nieuwjaar en tot 2014.

    Groetjes,
    Maurice&Jacqueline

  • 01 December 2013 - 17:21

    Marlies:

    Hallo Sjraar,

    Time flies inderdaad, we hebben er allemaal een turbulent jaar opzitten met ups en downs.
    Een van de ups was in ieder geval jouw wekelijkse blog, jij ook bedankt daarvoor!
    Nu nog even de schouders onder een paar heftige weken en dan genieten van een welverdiende vakantie thuis bij je gezin.
    Alvast een heerlijke tijd toegewenst, fijne feestdagen en een goed en gezond 2014 voor jullie allemaal.

    Groetjes
    Marlies

  • 02 December 2013 - 13:25

    Babette:


    Hoi Sjraar,

    Hartelijk dank voor alle geweldige verhalen.
    Hartelijk dank dat je zoveel ervaringen met ons hebt willen delen.

    Helaas moet ik nu even wachten tot 2014. Met Smacht kijk ik al uit naar het eerstvolgende verslag.
    Ik smul ervan.
    Alvast hele fijne feestdagen samen met je familie en voor 2014 heel veel geluk en weer inspiratie voor de mooiste verhalen!!

    Groetjes
    Babette

  • 03 December 2013 - 16:42

    Iris:

    Hallo Sjraar,

    Laatste verhaal van 2013 en het was weer heerlijk genieten!
    Ik moest gisteren inderdaad ook nog aan vorig jaar denken, wat een geregel, en het wilde inderdaad niet allemaal heel snel vlotten, maar nu heb je de helft er al op zitten, wat is dat snel gegaan!

    Nog 20 daagjes in Riyadh en dan heerlijk naar wie sjoen os Limburg is.......

    Take care de laatste 3 weken, fijne vakantie, en misschien kom ik in de vakantie wel eens een kopje koffie drinken!

    Groetjes,
    Iris

    PS : Als je in de vakantie gaat fietsen, wees dan wel voorzichtig....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 125459

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: