Deel 14: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 14: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 14: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

10 Mei 2013 | Saudi Arabië, Riyad

Thema van de week: "Van alles wat"

Week: 3 – 9 mei

Onze jubilarissen Jan en Heinz zijn, na een voorspoedige reis, weer terug gekeerd in Geleen resp. Susteren. Inmiddels heeft Jan zijn dienstverband SABIC op 4 mei jl. formeel beëindigd en zal Heinz dat doen op 31 mei a.s. De vele reacties, ook van Saudische collega’s, hebben laten zien, dat deze reis een schot in de roos is geweest. Met dank ook aan Annette en Mieke voor de prima voorbereiding en permanente afstemming met de Arabische secretarissen.
Nu is het tijd voor “daily life” en weer met twee benen op de grond te gaan staan. Daarom deze aflevering geen verhaal over één grote happening; maar een opsomming van enkele gebeurtenissen in de afgelopen en komende weken; een beetje cultuur en een beetje geschiedenis.

Afgelopen week worden de 7 dozen, met ruim 100 kilo goederen, welke Carla en ik half december op transport hebben gezet, bij mijn appartementje bezorgd. Dit proces neemt zo veel tijd in beslag omdat de goederen door de Saudische douane pas in behandeling worden genomen als je de iqama-procedures (= werk- en verblijfsvergunning) hebt afgerond. Gezien de complete meubilering van het appartement en de dienstverlening hoef ik (nog) niet alle dozen uit te pakken. Zo kunnen het servies en de stofzuiger, nog even in de doos blijven, want dat laatste wordt dagelijks voor me gedaan! Bij het uitpakken sta ik versteld wat er allemaal te voorschijn komt. Nog meer korte broeken; T-shirts; ondergoed etc. Heb ik dat afgelopen maanden allemaal gemist? Sommige dingen wel, maar alles bij elkaar is dat lang geen 100 kilo. Ook het “Emmertje-met-schepje” en de “Karkol-onderlegger”; bij de SABIC-borrel van december jl., vanwege mijn afscheid, aangeboden door Birgit; Jacqueline en Jolanda, komen te voorschijn en krijgen een prominent plaatsje. Al met al een mooie reden om voor een groter appartement te gaan lobbyen; de eerste contacten zijn gelegd; waarbij ik niet de indruk krijg dat het een vluggertje wordt; ik hou jullie op de hoogte.

Bij het uitpakken kom ik nog meer kadootjes tegen; o.a. 4 boekjes met “Arabisch voor Beginners”; en omdat SABIC 100 uur taalles aanbiedt, neem ik contact op met “Global Language Training”. Na een kort intakegesprek en invullen van een vragenlijst gaan we, Ed doet ook mee, rondom 1 juni a.s. proberen om de spreektaal een beetje te leren. Het zal alleen gaan om spreken, want Arabisch schrijven is zelfs voor de Saudi’s uitermate lastig. Collega’s vertellen me, in alle openheid, dat het schrijven zo lastig is dat ze nauwelijks een zin foutloos op papier krijgen. Dus daar gaan we niet aan beginnen, want het moet wel leuk blijven. Kranten verschijnen overigens wel in oud-Arabisch.

Een ander dagelijks gebeuren. Enkele weken geleden wordt mijn HR-collega Abdullah Al Saawi vader van een zoon; genaamd Abdulaziz = “Diender van de machtige”. Met zijn zoon gaat het goed, maar hij vertelt me dat hij zich eenzaam voelt en naar zijn zoon verlangt; er komt een interessant verhaal over de gebruiken in het Kingdom in de eerste weken na de geboorte. Wat is er aan de hand? Als er een baby wordt geboren en de andere kinderen in het gezin vragen nog de nodige zorg, dan gaat de moeder tijdelijk met de kinderen naar het ouderlijk huis. Opa en oma vangen de moeder en haar kinderen op gedurende 40 dagen op (een soort zwangerschapsverlof). In deze periode wordt de moeder goed verzorgd en wordt het bezoek ontvangen door opa en oma. Pa moet wel voor de “beschuit met muisjes” zorgen; bezoekt met enige regelmaat zijn gezin, maar verblijft verder in zijn eigen huis. Mocht de familie in een ander deel van het land wonen, dan wordt er tijdelijk verhuisd. Een verrassend verhaal waarbij duidelijk wordt dat de familieband met name voor moeders, ook ten tijde van het huwelijk, zeer belangrijk blijft.

Na dit stukje cultuur, nog wat aandacht voor de geschiedenis van het land, na een bezoek met Ed aan het “Masmak Fortress” in Old Riyadh. We beschouwen het bezoek als de afronding van de verkenning van dit stadsdeel. Het is altijd even goed uitkijken wanneer “Men Only” een bezoek kunnen brengen aan een openbare gelegenheid; inmiddels zijn we zo ervaren dat we ook de “prayertime” vooraf even scannen en het blijkt dat de entree gratis is. Dat zit deze ochtend wel goed en dus op weg naar het historische fort, waar op 14 januari 1902 de eerste stappen zijn gezet op weg naar één Saudi Arabia. Het fort wordt in 1902 veroverd door Ibn Bin Saud, een voorvader van de huidige koning Abdullah, die naar Koeweit was gevlucht toen een andere stam de macht overnam in het toenmalige Riyadh en omgeving. Met een legertje van 200 man was hij gedurende 50 dagen onderweg naar Riyadh, om het fort te veroveren; daarmee het bestaande regime omver te werpen en de grondslag te leggen voor het huidige koningshuis.
Het duurt vervolgens nog tot 1934, een aantal veldslagen; enkele strategische huwelijken en Engelse steun, alvorens Saudi Arabia zijn huidige omvang krijgt en er formeel kan worden gesproken van één natie. “Saudi” is dus afgeleid van het nog immer regerende koningshuis “Saud”. Het land is zeker in het begin nog lang geen eenheid en bestaat uit veel verschillende tribes (= stammen); hun loyaliteit wordt vooral gekocht door de gelden uit de olie-opbrengsten, afkomstig uit Engeland en de VS. De olie-gelden vormen dus, naast de religie, zeker in de beginjaren de basis voor de eenheid van dit land. De gememoreerde “tribes” bestaan nog steeds; hoewel niet meer zo nadrukkelijk als voorheen. De vele families met dezelfde naam vinden hun oorsprong in dezelfde stam en deze binding / relatie speelt, ook in de hedendaagse samenleving, nog een belangrijke rol.

De komende twee weken worden druk, in verband met drie bezoeken aan Jubail, maar ik verheug me erop, want we gaan spreken over “Successionplanning” en “Risk Base Management” voor een aantal onderdelen in Manufacturing. Voor de niet HR-ingewijden, dit betekent respectievelijk dat we onderzoeken wie opvolgers kunnen zijn voor bepaalde functies in de organisatie en dat we voor bepaalde afdelingen onderzoeken wat zijn “Kansen en/of Bedreigingen en hoe pakken we die aan?”. Inhoudelijk en qua proces interessante bijeenkomsten. De toegang tot diverse systemen is nu geregeld en het boeken van de reis gaat in elk geval een stuk gemakkelijker; zo zetten we toch steeds weer een stapje.

Rest nog te vermelden dat “de-bezoeker-van-de-week” Sjoerd Rutten van Legal Affairs is. Hij is op bezoek om de medewerkers van “Marketing & Sales” te informeren over contracten. Wie volgt?

• 10 Mei 2013 - 19:26

Petra Korsten:

Hallo Sjraar

Wat een indrukwekkende baan heb je, het is volgend mij een hele ervaring om daae in het verre oosten te verblijven, ik volg je blogs op de voet, en wens je verder nog een hele fijne tijd toe.

Groetjes vanuit Elsloo

• 10 Mei 2013 - 19:56

Juni Daalmans:

Sjraar, tijdens het avondeten al gememoreerd dat het weer vrijdag was en dat jouw mail dus wel zo moest komen. Ik zie de Saudies twee soorten hoofddeksels dragen, helemaal wit of wit/roze geblokt. Heeft dat nog een bepaalde betekenis?

• 10 Mei 2013 - 20:43

Wilma:

Hoi Sjraar,

Genoten van je vorige en deze blog. Wat leuk dat de twee jubilarissen zijn langs geweest. Ik wist dat er misschien sprake van was maar lees nu dat het ook echt doorgang heeft gevonden.
    Bijzonderom te lezen hoe dat gaat na een bevalling, wel lekker voor de vrouwen maar bijna niet voor te stellen in Nederland.
    Succes in Jubail.

Groet Wilma

• 11 Mei 2013 - 07:37

Jolanda Tossaiant:

Hey Sjaar,

Wederom een leuk en interessant stuk om te lezen. Ook goed om te zien dat het je goed afgaat daar in KSA. Jou weekend is alweer voorbij, dat van ons begint... alhoewel we al 2 vrije dagen hebben gehad vanwege Hemelvaart.
    Ben nu in Venlo en ga zometeen naar Geleen, familiedag. Gezellig!

Groetjes en blijven schrijven he.....
    Jolanda

• 13 Mei 2013 - 16:26

Malissa Martens:

Hoi Sjraar,

Ik had enige achterstand, maar de afgelopen dagen heb ik me weer helemaal bij gelezen.
    Wat een ontzettend leuke verhalen en de foto's zijn ook top!

Groetjes
    Malissa

• 17 Mei 2013 - 10:57

Will Bleser:

Hoi Sjraar,
    nadat ik de link naar jou blog gekregen heb ben ik eens rustig gaan lezen. Heel leuk en leerzaam. Ik vind het heel goed dat je dit doet, zo blijf je een beetje bij met de reaties uit NL en kun je anderen laten mee genieten van de belefenisen alhier in KSA.
    Zoals afgesproken, we blijven in contact,
    groetjes
    Will