Deel 15: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 15: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 15: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

17 Mei 2013 | Saudi Arabië, Riyad

Thema van de week: Reflecties

Week: 10 – 16 mei

Bij het verhaal van vorige week staat een foto van Ed, zittend midden op het “Chop Chop Square” in Old Riyadh, tijdens de “Prayertime” van 12 uur. Helemaal alleen zit hij daar op het plein voor zich uit te kijken en na het maken van de foto vraag ik hem waar hij aan denkt: “Just thinking about life here in Riyadh”. Natuurlijk komt hij daar op dat moment niet mee weg en als ik de foto deze week bekijk, inspireert mij dat om terug te kijken op mijn eerste 5 maanden in het Kingdom.

Een van de verrassingen is dat diverse medewerkers, die overwegen om in het Kingdom aan de slag te gaan, mij bellen of bezoeken en vragen naar mijn ervaringen en adviezen. Verrassend dat je nu al wordt gevraagd als ervaringsdeskundige met betrekking tot werken in dit land. Daarnaast zijn er natuurlijk de geïnteresseerden die willen weten hoe je “overeind” blijft.

Na bijna vijf maanden ervaring kan ik zeggen dat drie zaken van groot belang zijn:
Boven aan het lijstje staat: “Draagvlak bij je gezin”. Het behoeft geen betoog dat het gezin in dit proces een belangrijke rol speelt. Wel of niet (mee)gaan heeft voor alle betrokkenen een grote impact en is de basis voor het besluit. Als je echtgenote en kinderen, om welke reden dan ook niet mee gaan, is het van groot belang dat ze jouw verblijf in het buitenland steunen én dat er rust is aan het thuisfront. Spelen er allerlei zaken waarvan je denkt dat je daarbij moet zijn, dan kan ik me voorstellen dat het wat onrustig wordt van binnen.

Het tweede element dat niet onderschat mag worden is het “Fysieke aspect”.
Je ritme verandert vanaf het begin, want je dag wordt bepaald door de formele vaste (!) werktijden bij SABIC in Riyadh welke tussen 7.30 en 16.00 liggen; wat betekent dat iets voor half zeven de wekker gaat. Dat valt niet mee elke ochtend, want voor mij is dat eigenlijk een beetje te vroeg; dus dan maar om ongeveer 23.00 uur naar bed, opdat het aantal uren rust in elk geval redelijk is. Ontbijt rond 6.45 uur en omdat er vanaf 12.00 uur kan worden geluncht, moet je een lange periode overbruggen.
Dan is er natuurlijk de temperatuur, welke afgelopen week naar 40 graden begint op te lopen en hoewel daar overdag op kantoor niets van te merken is, komt er buiten een warme deken over je heen. ’s Avonds even lekker buiten zitten is er eigenlijk niet bij, want tussen 6 en 7 is het donker.
Bewegen doe je ook al minder; in het SABIC gebouw gaat bijna alles met de lift, alleen als het maximaal drie etages betreft neem ik de trap. Inderdaad, dat mag wat meer. Fietsen en het dagelijkse rondje met Quincy zijn er niet bij; dus is het af en toe een beetje wandelen over de compound; wat bij de huidige temperatuur ook beperkt is; dan toch maar enkele keren per week naar de fitness om te spinnen; te rekken en te strekken
Tenslotte is er het eten. De kwaliteit is prima en ook de variatie ruimschoots aanwezig; maar het wijkt natuurlijk toch af van wat je bent gewend en dus heb je op enig moment behoefte aan de vertrouwde “kost-van-thuis”. Dat geldt zowel voor het warme eten; als voor de boterham met beleg. De kaas is alleen jong en light; wat oudere en pittige kaas is niet te krijgen; dus soms maar eens overgeschakeld naar een stukje camembert. Het is een beetje zoals tijdens de vakantie; na 14 dagen buitenlandse kost wil je wel weer een ”Hollands” eten. Dat gaat dus even niet.

Tenslotte is er het “Mentale aspect”.
Hoe ga je om met al deze veranderende omstandigheden? Kun je je aanpassen aan de plaatselijke gebruiken? Blijft je energie op peil en heb je zin om dingen te doen? Het is lang niet altijd makkelijk, want er gaat vrijwel niets zoals je dat thuis of bij SABIC in Nederland gewend bent. Zoals reeds gezegd, het ritme en het eten zijn anders; de wijze waarop men werkt verschilt; wat men daarbij wel en niet belangrijk vindt, wijkt af; de wijze waarop er wordt gecommuniceerd, is niet wat je gewend bent; de support van je secretaresse valt weg en je moet zelf alle afspraken; dienstreizen e.d. gaan regelen; vaak weet je niet welke informatie beschikbaar is; onbekendheid met de historie van de organisatie en natuurlijk het feit dat je toch een buitenstaander bent in deze omgeving etc.
In eerste instantie is je emotie vrijwel steeds dat het “bij ons” toch allemaal beter is; in veranderende omstandigheden een bekende gedachte. Om mentaal overeind te blijven is één principe zeer belangrijk; betrek datgene wat je ervaart niet op jezelf; vaak zijn het culturele aspecten welke de gang van zaken en het gedrag van de Saudi’s bepalen.

Belangrijk is ook dat je snel contact legt met een aantal “gelijk gestemden”; dat je met hen je verwondering deelt; je ergernissen bespreekt; reflecteert op je ervaringen en samen durf te lachen om de wellicht doordachte, goed bedoelde, maar niet het juiste effect sorterende benadering.
Waak ook voor evenwicht tussen je werk en je private life. “Blijven werken” is een valkuil; ook al omdat de kantooruren beperkt zijn en je veel moet ontdekken. Ontspanning zoeken; samen met je vrienden de omgeving; de stad en het land verkennen en genieten van de nieuwe indrukken geven energie; maar je kunt niet elke avond met elkaar koffie drinken en dus zijn er ook veel momenten dat je alleen bent. Iets wat je niet moet onderschatten.

Verder is plannen en organiseren van groot belang is. Je moet in feite alles zelf doen en dat is voor mij toch even wennen. (“Wie lacht daar?”) De was; de afwas en boodschappen doen; eten koken; bankzaken; telefoon; reizen; taxi’s; rijbewijs en visa regelen etc. Niet zelden moet je veel follow up geven en checken of zaken kloppen; of het echt wel is geregeld en soms voelt het zelfs wel een beetje gênant om alweer ergens achteraan te gaan. De cultuur is echter zodanig dat men daar ogenschijnlijk geen probleem mee heeft. Als er dan tegenslagen zijn, en zaken lopen niet zoals je dat gewend bent, moet je ook nog een beetje stressbestendig zijn.

Ik pretendeer overigens niet optimaal te beschikken over alle bovenstaande eigenschappen, maar wil aangeven wat er zoal komt kijken bij een verblijf in dit land.

Tenslotte is mijn advies “Vraag je serieus af of je dit wilt meemaken en volg je gevoel” Als je “ja” zegt en je gaat de uitdaging aan, denk dan aan de uitdrukking welke veel coaches in de sportwereld gebruiken om hun sporters op het gemak te stellen. “Probeer vooral te genieten”. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want soms valt er niet veel te genieten, maar probeer toch de fun te blijven zien en relativeer vooral je eigen rol.

Nog even iets heel anders. Afgelopen week krijgen alle HR-medewerkers een uitnodiging voor een koffie-half-uurtje op woensdagochtend om 7.30 uur! Onze manager, Abdullah, geeft aan dat hij dit introduceert om elkaar informeel te ontmoeten en het teamgevoel te versterken. Teambuilding is in Saudi Arabia geen gangbaar begrip; het werken aan de ontwikkeling van teams iets wat weinig gebeurd en ook de samenstelling van teams heeft nog nauwelijks aandacht. Het is een prima initiatief met een goede opkomst; natuurlijk komen er om 7.30 uur al zoetigheden op tafel en die vinden gretig aftrek. Het gesprek gaat over de Arabische “Marktplaats” en kennelijk heeft iemand in dit land de moed gehad om daar een kilo hasj aan te bieden. Er wordt naar mij gekeken, niet dat ik dit op “Marktplaats” zou hebben gezet, maar “alle Hollanders roken toch hasj en je kunt het toch overal krijgen”. Als ik zeg nimmer hasj te hebben gerookt, is de “hoon” mijn deel. Een Hollander die geen hasj heeft gerookt? Dat is hetzelfde als een Arabier die nooit in de woestijn is geweest. Over imago gesproken. Het is toch gezellig en wordt vervolgd.

De aangekondigde reis naar Jubail over de Succession Planning wordt verschoven naar zondag; toch stap ik op het vliegtuig om dan maar eens te praten over de integratie van twee afdelingen. Dat blijkt zeer leerzaam, want Saudi’s hebben toch andere ideeën over veranderen dan “wij”. Hoewel de omstandigheden in mijn ogen ideaal zijn, voor wat wij zouden noemen een “participatieve aanpak”, (geen urgente omstandigheden; iedereen behoudt zijn baan; blijft zelfs in grote lijnen hetzelfde werk doen; overzichtelijke afdelingen, met uitstekend opgeleide medewerkers) wijkt de Saudische aanpak sterk af. Dan blijkt dat er sprake is van een sterke top down benadering; onzekerheidsvermijding; grote machtsafstand en je ervaart veel push om snel dingen te doen. Veel tegenstellingen tussen de Nederlandse / Westerse en Saudische cultuur komen hier aan het licht. Heb je interesse om meer over deze tegenstellingen te lezen, dan is het boek van Geert Hofstede “Allemaal Andersdenkenden” zeker de moeite waard.

Tot slot. Dit weekend is Wil Bleser op bezoek; hij reist elke 14 dagen op en neer tussen Sittard en Riyadh in het kader van een IT / Finance project. Al pratende blijkt dat bovenstaande elementen ook bij dit ritme van groot belang zijn. Wil dank voor je bezoek en veel sterkte met het reizen.

Deze keer geen verhaal gerelateerde foto’s maar “just some photo’s of the compound”


  • 17 Mei 2013 - 20:03

    Wiel Janssen:

    Sjraar

    Ik zie bij de foto's een foto van een glofbaan, waarbij ik na 5 mnd toch wel een foto van een aantal Sabic'ers had verwacht in opperste concentratie bij het putten.
    Gaat het er nog van komen de komende maanden !!! Mogelijk heb je geen GVB nodig en kun je zo aan de slag

    Groetjes Wiel

  • 17 Mei 2013 - 22:56

    Wilma:

    Dag Sjraar,

    Als vrouw hoef ik er vooralsnog niet bij stil te staan of ik zo'n avontuur aan zou willen gaan, maar jouw verhaal zo lezend is het nog een lastige beslissing omdat een aantal zaken pas duidelijk worden als je er al bent. En ik moet zeggen dat het tijdstip waarop je moet beginnen voor mij al een ernstig struikelblok zou zijn. En dan ook nog teambuilden om half 8.......
    Dank weer voor je verhaal.
    Groet Wilma

  • 18 Mei 2013 - 13:33

    Janet:

    Ha die Sjraar, ik blijf genieten van je belevenissen en humorvolle, beschouwende kijk op zaken en op jezelf :-). Wat fijn dat ik niet naar KSA hoef om toch een indruk te krijgen. Blijft bijzonder hoe je mij (en vele anderen als ik het zo lees) in je schrijven het gevoel geeft dat ik over je schouder mee kijk en meedeel in je ervaringen.
    Hartelijke groet, Janet (en ik ga zo een heerlijke boterham met kaas verorberen, sorry... :-))

  • 19 Mei 2013 - 08:21

    Henk Gerards:

    Hoi Sjraar,

    fijn dat je deze reflectie wil delen. Wat je schetst, sluit aan bij mijn gevoel over leven in KSA en dat betekent voor mij dat ik die stap nooit zal maken. Het enige waar ik geen probleem mee zou hebben is dat ze alleen maar jonge kaas hebben, want kaas lus ik toch niet.
    Verandering en ervaring opdoen is prima, maar ik zou er wel positieve energie aan over willen houden en maar uit het beeld wat je schetst, denk ik niet dat ik dat ooit in KSA zou krijgen. Dan kan ik beter proberen de Mont Ventoux in één uur op te rijden.

    Maar alle respect voor jou dat je het wel gedaan hebt. Ik hoop dat je nog een aantal leerzame en fijne ervaringen hebt om met je bekenden te delen.

    Het ga je goed daar!

    Henk


  • 19 Mei 2013 - 12:57

    Jacqueline:

    Hoi Sjraar,

    goed om ook eens een andere kant te belichten van je avontuur naar KSA. Het lijkt natuurlijk voor de buitenwereld dat "sjraar dat wel even doet" maar ik kan me heel goed voorstellen dat er allerlei struikelblokken op je pad komen die je van te voren niet voorziet. Ik denk wel dat jij iemand bent die die blokken goed aan de kant weet te krijgen. Petje af!
    Ik blijf wel zeuren over het weer: we hebben vandaag één mooie dag en voor de rest van de week wordt ongeveer 12 ä 13 graden gemeld. Denk daar maar eens aan als je van de warmte geen 10 km kunt gaan wandelen. Zonder gekheid, tuurlijk heb je daar ook last van. Het is toch heel anders dan in Nederland en ook dat vraagt tijd om aan te wennen.
    We wensen je ondanks al deze hobbels toch heel veel plezier. Het is tenslotte toch een ervaring die je niemand meer afneemt en .... dat boek moet je echt gaan schrijven.

    Veel groetjes van Maurice&Jacqueline

  • 23 Mei 2013 - 10:57

    Monique:

    Hoi Sjraar,

    veranderingen te over en het is natuurlijk niet mogelijk om je op alles voor te bereiden, moet je ook niet willen want soms moet je dingen maar laten gebeuren. Aan het werkritme zou ik overigens best kunnen wennen, met vroeg opstaan heb ik nu echt geen moeite; andere zaken daarentegen zouden toch wel problemen geven.
    het lijkt me trouwens voor de zelfredzaamheid van een aantal nederlandse mannen goed als we ze een tijdje alleen naar KSA sturen, komen ze volledig self supporting terug! Daar heb jij (en Carla) straks natuurlijk alleen maar profijt van.
    hoe is het trouwens met de toetjes in KSA, zijn die net zo lekker als hier?

    Groeten,

    Monique en Peter

  • 23 Mei 2013 - 16:11

    Jan Coenen:

    Beste Sjraar,
    Ik hoorde eind afgelopen jaar dat je van plan was om samen met Carla naar KSA te gaan. Ik dacht dan zal hij voor zijn vertrek wel een keertje aankomen. Aangezien ik niets meer hoorde en zelfs enkele keren Carla zag, was ik in de veronderstelling dat het bij het gerucht was gebleven. Van de week sprak ik Henk Gerards en hoorde dat je al vanaf januari bent vertrokken. Henk heeft me de link naar je site doorgestuurd en ik ben onmiddellijk gaan lezen. Nou wat ben je een prima schrijver, zeer onderhoudend, informatief en makkelijk leesbaar. In eerste instantie denk je wat gaat iemand daar zoeken maar bij het lezen van je verhaal krijg je ook de indruk dat het toch wel een verrijking van je levenservaring is. Natuurlijk krijg je dit niet helemaal gratis. Je moet toch veel inleveren. Voorlopig krijg ik de indruk dat het nog steeds bevalt maar toch iets zwaarder wordt. Mogelijk dat de reacties van de lezers je kunnen steunen. Ik zal in ieder geval je wekelijkse verhaal blijven volgen en af en toe een reactie plaatsen. Mogelijk kun je aangeven waar je in geïnteresseerd bent. Verder hoop ik dat je wel blijft zorgen dat je conditie op peil blijft, zodat we na terugkomst nog eens een fietstochtje kunnen maken.

    De hartelijke groeten en heel veel sterkte,
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 993
Totaal aantal bezoekers 125469

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: