Deel 51: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 51: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 51: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

07 Juni 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Week: 1 – 6 juni


Thema: “Harken”

De verwondercurve vlakt af en derhalve is het deze week “harken” om met wijlen “De Kneet” te spreken. Geen gebeurtenissen welke je uit de mouw schudt; dus heb ik de reacties op de laatste blog er maar eens op nageslagen en gekeken welke vragen en opmerkingen daar zoal aan de orde komen. Wellicht kan ik er een antwoord op geven. Met dank aan Lei, zijn reactie in de laatste blog over de racefiets inspireerde mij om te “harken”.

Juni, als scherpe observator van individuen en groepen, vraagt zich af of alle Saudi’s op de groepsfoto van “Aflevering 50” zwarte schoenen dragen. Juni, ik kan je verklappen dat zelfs de enige niet-Saudi op deze foto zwarte schoenen draagt! Een verrassende vraag overigens, welke ik eigenlijk had verwacht van de echte schoenliefhebbers: Nol en Rolph.
Mijn indruk is dat men in dit land niet veel heeft met herenschoenen. Veel schoenwinkels zijn er niet, dus laten we aannemen dat het geen echt modeartikel is. Mannen dragen onder de thobe inderdaad overwegend zwarte schoenen; verder zie je geregeld bruin en, in deze tijd van het jaar, veel sandalen met blote voeten. Iets wat overigens in de company niet echt wordt gewaardeerd en middels een kledingadvies via intranet ook enkele keren per jaar wordt kenbaar gemaakt. Dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.
De combinatie van thobe en schoenen kan mij zelden bekoren; bij dames oogt de schoen beter. Voor hen lijkt het in elk geval meer een modeartikel te zijn en onder de abaya zie je met enige regelmaat een elegante schoen met hoge hak. Je zou zeggen dat mag meer worden getoond.

Wilma schrijft dat ze zich bij het eten van asperges realiseert dat ik deze Limburgse lekkernij moet missen. Dat is inlevingsvermogen! Jouw felicitaties; die van Iris en Marlies, hebben Carla in elk geval geïnspireerd om een kilo extra in de diepvries te leggen. Dank dames!
Gezien de hoeveelheid zandgrond en zon zou asperges hier toch ook verkrijgbaar moeten zijn. Alleen even wat water toevoegen. In het kader van de diversificatie van de Saudische economie wellicht een innovatief idee.

Jet & Joep vragen zich af wat “de effectiviteit van de dating” is en hebben vervolgens een vraag met een aanname: “Scheiding zal daar cultureel gezien haast niet voorkomen neem ik aan?”
Vrienden, om met het resultaat te beginnen. Volgens mijn bronnen ligt het percentage scheidingen de laatste jaren tussen de 25 en 35%; mijn indruk is dat men daarmee niet zo veel afwijkt van Nederland. Wellicht een verrassende uitkomst. Vorm zelf een oordeel over de effectiviteit; wetend dat ongeveer 50% van de huwelijken in Saudi Arabia wordt gesloten binnen de familie; tussen neven en nichten; en dat men vaak op zeer jonge leeftijd trouwt (ongeveer 16 jaar). De oorsprong van huwen binnen de familie en op jonge leeftijd is een eeuwenoude traditie welke voortkomt uit de tijd dat men hier nog in stammen leefde.

Mij is niet bekend in welke richting het percentage huwende familieleden zich ontwikkelt en wat het effect is van huwen en scheiden op de relaties tussen families. “Scheiden” wordt in de Arabische wereld verschillend beleefd. In Saudia is er kennelijk een ontwikkeling dat men begint te accepteren dat dit “bij-het-leven” hoort; maar in Egypte wordt het gezien als iets wat de familie zeer blameert.
De Islam verbiedt een scheiding niet; man en vrouw kunnen dit onderling regelen, maar het kan ook via de rechtbank. De wet geeft regels voor een scheiding. Een van de regels is dat indien er kinderen zijn in het gezin en de scheiding geschiedt op verzoek van de echtgenoot, de moeder en de kinderen te allen tijde in het huis kunnen blijven wonen. Ongeacht of er sprake is van een koop- of huurhuis. Ook de huisraad blijft in het huis en de echtgenoot moet alimentatie betalen.
Indien de scheiding plaatsvindt op verzoek van de echtgenote is er nader overleg over de verdeling van de boedel.

Het thema “relaties” wordt ook aan de orde wordt gesteld in de aflevering “Islam in de polder”; een deel van de documentaireserie “Seks en Zonde” van Femke Halsema over vrouwen in de Islamitische wereld. Mijn zus, Ingrid, verwijst er naar in haar reactie. De uitzending geeft een interessant beeld over de verschillende leefwerelden. Enerzijds een vrijzinnig gezin en anderzijds een islamitische jonge vrouw die bij al haar doen en laten worstelt met het oordeel van God / Allah.
http://www.uitzendinggemist.nl/zoek?q=islam%20in%20de%20polder

In de meest recente aflevering, “Souad”, spreekt Femke met een Saudische activiste die op een risicovolle wijze strijdt voor een betere positie van vrouwen. Ook de moeite waard om te bekijken. De link laat ik achterwege.

Iets luchtiger thema. Alvorens met vakantie te gaan naar Nederland, maak ik nog even gebruik van de mogelijkheid om van 19 – 21 juni een “Weekendje Abha”, hoofdstad van de provincie “Asir”, mee te pikken. De temperaturen lopen de laatste weken flink op en veel gebieden worden momenteel afgeraden vanwege de hitte. “Asir” is echter nog een optie. Deze streek ligt bijna duizend kilometer ten zuid westen van Riyadh; op ruim 2000 meter hoogte; grenst aan Jemen en is in de maanden juni – augustus zeer in trek, vanwege het aangename klimaat. De hoge toppen; tot ongeveer 3000 meter; veroorzaken veel meer regen dan elders, met gevolg dat de omgeving zeer groen is. Heel afwijkend dus van andere delen van het land. Ben benieuwd en I’ll keep you informed.

Komende vrijdag gaan “we”met de Britse vrienden Ed en Paul, naar de Hollandse Ambassade voor de wedstrijd “Nederland – Spanje”. Eigenlijk hou ik niet van dit soort bijeenkomsten om met een grote groep naar een scherm te kijken. Liefst wil ik “bovenop-de-wedstrijd-zitten”; de verslaggever kunnen horen en het commentaar van de analytici meten aan de eigen indrukken. De omstandigheden nopen mij om als een echte fan te kijken, maar helaas ligt mijn oranjeshirt thuis in de kast en hier zijn ze (nog) niet te koop. Wie weet of het, ondanks alle ophef van de laatste weken, toch nog eens zal gebeuren, want een ding is zeker: Saudische voetballiefhebbers houden van de “Hollandse school”.

Tenslotte voor de “veranderaars” onder ons. De “groene aanpak” lijkt te werken, want in diverse affiliates is er inmiddels actie genomen. Laten we niet te vroeg juichen, want “windvanen” kom je overal tegen en inmiddels heb ik geleerd dat het werk hier een beetje lijkt op een voetbalwedstrijd. Pas als het eindsignaal heeft geklonken, weet je of er resultaat is behaald maar er is één verschil: de Duitsers winnen hier niet!

Feiten-van-de-week:
• Afgelopen week waren alle Regional Leads van HR op bezoek in Riyadh. Dat was reden voor een “Saudi gathering” met ruim 120 HR-mensen uit alle delen van het Kingdom. Helaas moest ik, vanwege een tweede meeting in 6 dagen in Jubail met de Presidents, verstek laten gaan. De volgende dag heb ik de netwerk-schade een beetje kunnen inhalen tijdens een bijeenkomst met alle HR-collega’s. De thema’s waren: HR-strategy 2025 en bijbehorende cultuur in HR; Carrièrepaden binnen HR en Strategic Workforce Planning. Inspirerende thema’s, maar in de wandelgangen ook zorgen omtrent de omvang van alle activiteiten.
• Weerpraatje: “Geen-weerman-nodig”
o Temperatuur: hele week weer ruim 40 graden
o Temperatuur zwembad: 28 graden
o Temperatuur jacuzzi: 34 graden
o Warmte-index: 39
• Al met al toch nog ruim 1200 woordjes bij elkaar “geharkt”

  • 08 Juni 2014 - 10:12

    Juni:

    Sjraar, als ik toch een verzoeknummer mag aanvragen, ik zou wel eens willen weten hoe een doorsnee dag op kantoor eruit ziet, een tijd en activiteitenschema van 24 uur Sjrake in Saoudi.

  • 10 Juni 2014 - 14:05

    Iris Merkelbach:

    Hoi Sjaar,

    Ik stuur je morgen een orange t-shirt op!

    Groetjes,
    Iris

  • 10 Juni 2014 - 18:57

    Paul:

    Hoi Sjraar,

    Goed geharkt! Volgens mij heeft Sharen nog een oranje "I love SCM" shirt liggen, dus dat kan wellicht nog met Janneke en Ben mee komend weekend :)

    Touwtrekken bij het SABIC kamp in deze warme tijd van het jaar lijkt me niet de meest aantrekkelijke bezigheid, maar ach, het kan goed zijn voor de relaties haha

    Veel plezier in de vakantieperiode, ongetwijfeld weer tot daarna; hoog tijd voor een bijpraatsessie ;)

    Groeten,
    Paul

  • 14 Juni 2014 - 18:43

    Wiel:

    Beste Sjraar

    Ik hoop dat jullie gisteren avond een geweldige voetbal avond hebben gehad, uiteraard in de juiste outfit met oranje shirts en pruiken (dresscode !!!).

    Hangen er al oranje vlaggen op de compound, want we worden nu uiteraard Weltmeister

    groetjes Wiel

  • 17 Juni 2014 - 23:38

    Ingrid:

    Wat die schoenen betreft: pap zei altijd: kaup maar zwart in, zwart verkopt altied. Ik denk serieus dat ze zijn nuchtere advies gewoon hebben opgevolgd, punt. Ook in SA the shoe must go on...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 125367

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: