Deel 68: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 68: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 68: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

13 December 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Week: 6 – 13 december

Thema: Terugblik en Epiloog


Dit is mijn laatste aflevering uit het Kingdom Saudi Arabia en dus tijd om even terug te blikken.

Eerst echter even een paar memorabele gebeurtenissen van afgelopen week.
Op woensdag en donderdag verbleef ik in Yanbu voor HR-meetings. De wijze waarop collega’s afscheid hebben genomen, ging mijn verwachtingen te boven. Na te zijn uitgedaagd om middels één slide twee jaar ervaring in beeld te brengen, werd ik overladen met cadeaus: “Een-taart-met-foto”; boeken over Saudi Arabia; de Islam en managementzaken; een schitterende pen; portefeuille; tashbih (Arabische rozenkrans) en natuurlijk een “Trophy”. Veel speeches over indrukken en ervaringen en ’s avonds, in een van de stadsparken, een typisch Saudisch kabsa dinner (rijst met schapenvlees). Guys, thanks once more. It was great to work with you.

In het voorjaar van 2012 bood het HR-management mij een uitzending aan naar het Kingdom en dat is toch een aparte gewaarwording. Je gooit eens een balletje op en enige tijd later komt er plotseling een onbekende wereld dichterbij. Vervolgens heb ik alle tijd en ruimte gekregen om er over na te denken en ook om met mijn echtgenote Carla in Riyadh te gaan kijken. Natuurlijk levert zo’n bezoek niet alleen antwoorden op, maar ook veel nieuwe vragen. Ik zal niet snel het moment vergeten dat ik, na een dag van gesprekken, alleen in de lift stond; in de spiegel keek en me afvroeg: “Zie ik mezelf hier nou echt twee jaar werken?” Op het zelfde moment gaan er nog veel meer vragen door je hoofd. “Waarom zou ik dit doen?” “Wat zijn de voordelen en de kansen?” “Wat zijn de nadelen en bedreigingen?” “Wat als het mislukt?” “Wat als er iets in het thuisfront aan de hand is?” “Waarom niet gewoon in Sittard / Geleen aan het werk blijven?” In overleg met Carla; Rik en Eef heb ik de knoop doorgehakt en ben op 3 januari 2013 naar Riyadh vertrokken. Het avontuur tegemoet; ik wilde nog een keer een echte uitdaging aangaan. Het was niet altijd makkelijk, maar ik heb geen moment spijt gehad van het besluit en de tijd is omgevlogen. Soms heb je de indruk dat de klok hier sneller tikt!

Hoe komt dat?
Zeker de eerste maanden is vrijwel alles nieuw wat er gebeurt en het kost veel energie om je plekje te vinden. Probeer je steeds te verwonderen; te relativeren en te genieten van wat alles je meemaakt. Kun je dat? Ben je bereid om het oude vertrouwde los te laten en je over te geven aan nieuwe omstandigheden in een andere wereld? Dan heb je een onvergetelijke en zeer leerzame tijd.

Natuurlijk zijn je privé-omstandigheden, zowel in Riyadh als in de thuissituatie, van groot belang. Carla stimuleerde mij om de kans te pakken (“Maar twië jaor is twië jaor!”) en heeft thuis alle zaken gedurende deze twee jaar prima gemanaged. Dat geeft rust. Bovendien waren de privé-omstandigheden in Riyadh optimaal. Na slechts een week in een hotel kon ik al terecht op compound “Arizona”; op een kilometer of vier van het SABIC HQ; met prima faciliteiten en veel bekenden om me heen.

Kansen krijgen en grijpen
Een ander belangrijk aspect is natuurlijk datgene waar je voor gekomen bent “het werk”. Er ligt zoveel werk en er zijn zo veel kansen dat je soms niet weet waar te beginnen. Het is verrassend om te ervaren in welke zaken je wordt betrokken of soms niet; wat je kunt oppakken; wat men wel of niet belangrijk vindt en hoe men iets doet. Je leert veel omdat je uit comfortzone wordt gehaald, waarbij het vooral voldoening geeft om te horen dat de omgeving ook van jou leert, hoewel je dat vaak helemaal niet in de gaten hebt. Dat is natuurlijk ook de reden waarom SABIC mensen uitzendt: Leren van elkaar.

Eruit halen wat erin zit
Toen ik vertrok naar KSA nam ik me voor om zoveel mogelijk uit mijn verblijf te halen. Wat heb ik geleerd?
Ik heb SABIC vanuit een ander perspectief leren kennen; kennis gemaakt met veel nieuwe collega’s en een netwerk opgebouwd; weet een beetje beter hoe mensen in het Kingdom denken en werken. Om je plek te verwerven, moet je het gedrag aanpassen. Zoals reeds gezegd wat meer relativeren; wat meer te accepteren zoals zaken op je afkomen; ook de rust bewaren als er op het allerlaatste moment weer veranderingen optreden. Steeds meer heb ik het gezegde: “De wedstrijd is pas afgelopen als de scheidsrechter heeft gefloten” voor ogen gehouden.

Verder heb ik de kans gegrepen om een stukje van een wereld te ontdekken dat anders vrijwel zeker onontdekt zou zijn gebleven. In het Kingdom bezocht ik diverse steden en regio’s; met mijn gezin de buurlanden Jordanië; Oman en natuurlijk Dubai. We hebben gezien hoe divers de landen in het Midden-Oosten zijn en maakten kennis met vooral jonge; vriendelijke; gastvrije en nieuwsgierige mensen. Een belangrijk cultureel aspect, waardoor we vanuit een ander perspectief naar dit deel van de wereld zijn gaan kijken. Gezien de onrust in de regio waren er natuurlijk ook periodes van onzekerheid en spanning.

Op 20 december 2012 plaatste ik de eerste aflevering op mijn blog en had het idee om af en toe wat te schrijven over mijn ervaringen. De vele reacties inspireerden mij om steeds alert te zijn op “nieuws” en het werd een bijna wekelijkse column. Het was een ideaal medium om alle volgers op de hoogte te stellen van mijn ervaringen en in contact te blijven met mijn omgeving in Holland. Het gaf de mogelijkheid na te denken over ervaringen; te reflecteren; te relativeren en te leren. Soms dreigde het nieuws op te drogen, maar dan waren er toch weer volgers met een interessante opmerking of vraag welke verhaalstof bood. Het deed me deugd te horen dat volgers wekelijks naar de nieuwe blog uitkeken; wat op enig moment ook een beetje een verplichtend gevoel gaf; een beetje verslavend werkte; maar bovenal echt leuk. Uiteindelijk zijn het 68 afleveringen geworden.

Zoals gezegd het waren twee onvergetelijke jaren en mijn dank gaat uit naar:
• Carla; Rik en Eef die thuis alles prima onder controle hebben gehouden
• Alle vrienden; bekenden en familieleden die het thuisfront hebben gesteund
• Alle Nederlandse vrienden in Riyadh voor hun gezelschap
• All my friends at compound “Arizona”
• All my Saudi colleagues in Riyadh; Jubail and Yanbu
• All drivers; guards; employees of maintenance en de “Cappucino bar” at compound “Arizona”
• Alle schrijvers en schrijfsters voor hun reacties op de blog. Ik moet echt even Wilma; Jacqueline&Maurice en Juni noemen voor hun (bijna) wekelijks reacties.
• Alle bezoekers die vanuit Sittard; Geleen en Bergen op Zoom in Riyadh op bezoek kwamen
• Alle bezorgers van Hollandse lekkernijen zoals kaas; stroopwafels; dropjes etc.
• De skypers en facetimers
• Iris voor alle reisaangelegenheden
• Alle anonieme volgers, want gezien het aantal hits moeten dit er veel zijn geweest

Mocht je interesse hebben om meer over Saudi Arabia aan de weet te komen, dan ben ik graag bereid om je meer informatie te geven.

Ik wens iedereen fijne feestdagen; een gezond en happy 2015 met veel leerzame interculturele ervaringen.




  • 13 December 2014 - 13:59

    Lei Janssen:

    Beste Sjraar. Hoe snel zijn deze 2 jaren voorbij gesneld. Ik heb telkenmale kunnen genieten van jouw verslagen, GBJ Hilterman waardig.
    Ja het einde van je "uitzending " is thans zeer nabij. Ook je thuiskomst zal kansen bieden en jou kennende zul je die ook met beide handen aangrijpen.
    Beste vriend, tot de Kerst.

    Lei

  • 13 December 2014 - 19:46

    Marielle:

    Sjraar, ik was een van die anonieme volgers, met heel veel interesse en plezier heb ik je blogs gevolgd. Zal even afkicken zijn de komende weken. Dank je wel voor alle openhartige en interessante blogs!

  • 13 December 2014 - 19:50

    Marijke Janssen-Nogarede:

    Sjraar,
    'T zit der häös op. Vuuel sterkte met ut aafscheid in SA. En welkom weer in Aelse.
    Ik dink det geej (Carla en dich) der toch wal naor ôetkiéke um same weer verder te gaon.
    Gooje truukreis en wiès urges rond de kersemis.
    Tot dan.
    Marijke

  • 13 December 2014 - 21:17

    Ingrid:

    Sjrakeinarabië is bijnao passé, nog efkes en ut is waer Sjrakeinaelse....

    Dich waas mier dan bereid um ut vertrouwde los te laote en daordoor hebse enorm vuul ervaringe kinne opdoon en meigemak! De hebs met rech ut maximale oet dien verblief dao gehaold. Dit neemt nemus dich mier aaf! Dit is ein bijzondere riekdóm diese dich zelf beejein vergaard hebs. Ik bin óngeluiflik gruuets op dich en det meugse auk op dichzelf zien! Met dit geweldige naoslaagwerk zulle strakkes auk dien kleinkinder zegge; "maar opa, hebs dich det allemaol meigemak?"

    Dieke knoevel en tot gauw!
    Ingrid

  • 13 December 2014 - 21:39

    Wilma:

    Dag Sjraar,

    Dank voor al je mooie verhalen en dat je ons deelgenoot hebt gemaakt van je ervaringen, ik zal het missen. Een hele goede reis en geniet van het weerzien, lekker samen onder de kerstboom. Wij zien elkaar weer in januari!

    Groet,

    Wilma

  • 13 December 2014 - 23:37

    Jacqueline&maurice:

    Hoi Sjraar,

    de letste, helaas. Maar voor jou en je thuisfront heerlijk om onder de kerstboom weer bij elkaar te zijn. Geniet ervan! En eine gooje roetsj alvas en veer zeen oos.

    Groetjes,
    Maurice & Jacqueline

  • 14 December 2014 - 12:06

    Carla Van Heijster :

    Lieve schat. De afgelopen twee jaar waren af en toe zwaar en soms geweldig. Jou blogs en face time berichten hielden ons hier goed op de hoogte van je inspanningen en ontdekkingen in KSA. Dekerstboom staat inmiddels en ik kan bijna niet wachten tot je er weer bent xxxx

  • 14 December 2014 - 14:28

    Marlies:

    Hoi Sjraar,
    Jammer dat we je wekelijkse verhalen moet gaan missen, maar fijn dat je weer terugkomt! Sterkte met het afscheid, behouden thuiskomst en hele fijne feestdagen met je allerliefsten gewenst. En bedankt voor alle mooie verhalen!
    Groetjes
    Marlies

  • 14 December 2014 - 17:45

    Peter:

    Hoi Sjraar,
    de 2 jaren zijn omgevlogen; jij hebt ons via jouw blog uitstekend op de hoogte gehouden van jouw KSA ervaringen. Dank hiervoor. Jijzelf bent een geweldige levens- en werk-ervaring rijker, iets wat je nooit meer zult vergeten. Ik wens jou -en jouw naasten- pretiige feestdagen; en ik hoop jou snel weer terug te zien in Geleen of Sittard.
    Groetjes, Peter.

  • 14 December 2014 - 18:19

    Juni Daalmans:

    Tja Sjraar, de meeste dingen zijn al door anderen gezegd. Met 54423 bezoekers op 68 berichten, en in acht nemend dat enkele lezers pas later ingeschakeld zijn, kom je op een groep van 700 vaste lezers per bericht. Daar zou menig blogger zeer blij van worden. Zelfs met een maandelijks blog haal ik dat aantal bij lange na niet. Dus mocht je een moment van verveling kennen de komende tijd, deze 700 lezers geven jou impliciet wel een tip. Dank voor juow berichten en kom veilig thuis, dan kenne veer nog eine kiér same goan fitse. Juni

  • 18 December 2014 - 18:47

    Toos Gouder De Beauregard:

    Hoi Sjaar.
    Ben je al weer thuis in Elsloo? Wat zijn die twee jaar toch snel voorbijgegaan.
    Wij wensen jou en je gezin Fijne Feestdagen en de best wensen voor 2015/
    Pierre en Toos

  • 23 December 2014 - 22:13

    Wil Louwers:

    Sjraar, hertelijk bedankt veur de sjoon verhaole. Ich hub genote. Ich dink det noa mien book "Eiland in de zon" er snel un nuj book zal versjiene, "Sjrake in de woestijn". Ich hub auch begrepe, desse get mit Blierick hubs. Ich auch, kiek mer ins op ooze website www.onbeperktwerken.nl. Ich wins dich mit dien femielie fijne feestdagen en een gezond 2015. Wil.

  • 24 December 2014 - 11:18

    Bianca De Cock:

    Hey Sjraar, welkom thuis!

    Wat is de tijd voorbij gevlogen, en wat heb je veel gezien en mooie nieuwe ervaringen opgedaan. Geldt ook voor ons hoor, je blog volgers. Interessant om via je blog iets van het dagelijkse leven en werken in KSA mee te krijgen.

    Welke invloed heeft 2 jaar in een andere cultuur op het dagelijkse leven en werken van Sjraar zelf, nu hij terug in Nederland is? We zullen het binnenkort van dichtbij gaan meemaken :-)
    En misschien komt er wel een blog "Werken voor SABIC in Sittard/Geleen/BoZ/..."?!

    Voor nu: fijne feestdagen met je familie en vrienden en een opperbest 2015 toegewenst!

  • 25 December 2014 - 10:59

    Veronique:

    Hey Sjraar,

    Jeetje is dit nu echt de laatste..? Wat raar! Maar wat lijkt het me heerlijk voor jou en Carla dat je weer thuis bent. En het voorstel van Bianca vind ik helemaal zo gek nog niet ;-)..

    Geniet van de feestdagen en wellicht zien we elkaar.

    Welkom terug Sjrake!

  • 02 Januari 2015 - 12:51

    Frank Hovestadt:

    Beste Sjaar, met veel plezier en aandacht je colums gelezen, want ik vertrek volgende week naar Jubail, om daar te gaan werken voor het Sadara project als Turn Around Manager. Ik ben in 2010 al eens in Jubail geweest voor Sabic en kreeg niet direct een gevoel hier moet ik een keer langere tijd komen werken. Maar ik ben onder het motto, je moet het toch maar eens proberen, overstag gegaan. Ben tot 2000 werkzaam geweest bij DSM en vandaar uit ZZP èr geworden , maar de meeste TA `s toch voor Sabic en DSM uitgevoerd. Nu naar 15 jaar eens echt naar het buitenland en niet Belgie of Duitsland. Heb je nog tips voor me ? Alvast bedankt
    Met vriendelijke groet,

    Ing Frank Hovestadt
    Turnaround & Project Manager
    M: +31(0)620390584
    f.hovestadt@home.nl
    LinkedIn


  • 12 Januari 2015 - 15:34

    Fred Kaijser:

    Hallo Sjraar,

    Wat je al niet doet op een stormachtige maandagmiddag... Even googelen op oud-studenten VO-Nijmegen en misschien nog eens HBO-Sittard. Leuk dat je zoveel van de wereld hebt gezien. Ik hou het bij Europa, af en toe wat rondzwerven en praten met de mensen daar.

    Groetjes,
    Fred Kaijser, Schinnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2608
Totaal aantal bezoekers 125262

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: