Deel 50: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 50: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 50: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

31 Mei 2014 | Saudi Arabië, Riyad


Week: 25 - 31 mei


Thema: Jubileum en “Geschenk”


Inmiddels zijn we toe aan de 50e aflevering en dat beschouw ik toch als een klein jubileum. Toen ik in december 2012 een verhaaltje schreef over het proces in de aanloop naar het verblijf in Saudi Arabia had ik het idee om af en toe eens wat te schrijven. Echter, in de eerste weken en maanden waren er zoveel indrukken dat ik het de moeite waard vond om deze te delen en om erop te reflecteren. De vele reacties, van bekenden en onbekenden, vormden vervolgens een stimulans om door te gaan met een “keek-op-de-week”. Het is uitgegroeid tot een behoorlijk onderdeel van mijn tijdsbesteding en een uitdaging om (bijna) wekelijks te schijven over een onderwerp of gebeurtenis welke de lezer waardeert.
Een beetje trots ben ik op het feit dat er inmiddels 26.000 hits zijn op de site en ook dat had ik nooit kunnen vermoeden. Telkens vraag ik me weer af waar die vandaan komen; wie leest de site; wie heeft interesse en wat in het bijzonder wekt die interesse? In elk geval dank aan alle “hitters”; vooral de volgers en volgsters die zo trouw reageren.

Vanwege deze “jubileum-aflevering” wat extra aandacht voor de vrolijke kant van het leven; zeker na alle graven- en begrafenisverhalen van de afgelopen weken.
Enkele taferelen in het “National Museum” van Bahrein over geboorte en huwelijk trekken mijn aandacht. Als vervolgens een collega op kantoor trakteert op chocolaatjes omdat hij vader is geworden van “Mohammed”, de meest voorkomende naam ter wereld las ik onlangs, is er alle reden om nog even met hem door te praten over geboorte en hij vertelt me ook over het proces wat tot zijn huwelijk heeft geleid. Gezien de taferelen in het museum is mijn indruk dat de geboortes in Bahrein wat openlijker worden gevierd. Een scène maakt duidelijk dat de hele straat wordt betrokken in de viering; de vrouwen in de directe omgeving en de vrouwelijke familieleden nemen de zorgtaken op zich. In Saudi Arabia is het behalve een traktatie voor collega’s, meer een familiegebeuren. Het jonge gezin trakteert de familie op een feestmaal, waarbij een of meerdere schapen worden verorberd. De zorg voor moeder en kind wordt gedurende een week of zes vooral verricht door de moeder uit het gezin waar zij vandaan komt. In het National Museum van Riyadh kom je dit soort informatie helaas niet tegen. Jammer, want het geeft juist wat kleur aan het leven van de “gewone” man / vrouw en een kleurtje zou het hier wel aardig doen.

Interessanter dan het ritueel met betrekking tot de geboorte is het ritueel rondom het huwelijk. Mijn collega vertelt hoe het proces in zijn situatie verliep; geeft aan dat dit een heel gebruikelijke gang van zaken is, maar dat in bepaalde delen van het land er ook afwijkende gebruiken zijn. Onderstaand het proces zoals dat voor hem is verlopen.

Op enig moment maakt hij aan zijn moeder kenbaar te willen trouwen en wat hij van zijn geliefde verwacht. Als HR-collega schetst hij natuurlijk een “profiel” en geeft voorkeuren aan voor wat betreft: leeftijd; sociale achtergronden; opleiding; hobby’s; interesses in een betaalde baan (= met name onderwijs of gezondheidszorg) of niet; aantal gewenste kinderen en ook fysieke aspecten worden vermeld. Mag zij groter zijn of niet? Slank of wat minder slank?
De moeder gaat met dit lijstje naar haar moeder en vervolgens wordt het sociale netwerk aangeboord. Soms is dat netwerk zeer uitgebreid en soms minder. Indien er in het netwerk geen kandidate wordt gevonden of indien het te klein is, kan er een derde worden ingeschakeld. Als HR-man blijft hij in dit jargon spreken en noemt het “Headhunter”; in Bahrein spreekt men over een “Female Match Maker” (=”Khataba”)

Indien er een kandidate is gevonden, ontmoeten de moeders en de mogelijk aanstaande bruid elkaar om nader kennis te maken. Mocht dit contact positief verlopen en de kans op een “klik” waarschijnlijk lijken, dan ontmoeten de moeders; de jongen en de jonge dame elkaar en wordt de kennismaking voortgezet. Het kan zijn dat er meerdere kennismakingsbijeenkomsten volgen, maar dat hoeft niet.
Als alle betrokkenen een goed gevoel hebben, is er een bijeenkomst van de moeders; de mogelijk aanstaande bruid en bruidegom; de vaders en de wederzijdse broers. De vader van de bruid heeft tenslotte de beslissende stem of, als deze niet meer in leven is, een van de daartoe benoemde broers. Als hij zijn “veto” uitspreekt gaat het huwelijk niet door.
Volgt er toestemming, dan wordt er een contract getekend ten overstaan van een formele vertegenwoordiger van een rechtbank of imam. “Then there is the celebration and leave for honeymoon”.

Mocht je nog vragen hebben over dit proces, laat het weten en ik zal ze voorleggen aan mijn collega.

In Bahrein verloopt het besluitvormingsproces ietsje anders. Inmiddels beslissen vader én moeder van aanstaande bruid en bruidegom of het huwelijk zal plaatsvinden. Nog niet zo heel lang geleden was het vooral de grootvader die een beslissende stem had in dit proces. Enige verschuiving is dus kennelijk aan de orde.
In alle culturen moet de bruid er mooi uitzien, dus ook in Bahrein worden kosten noch moeite gespaard. In het Midden-Oosten is goud een belangrijke uiting van status en welvaart. Hoe meer goud de bruidegom zijn bruid schenkt; hoe meer goud zij draagt en er is verwerkt in haar kleding; hoe hoger hun status. Naast goud, worden er uren besteed aan het aanbrengen van henna-versieringen op handen en voeten van de bruid.

Toch nog even “van-de-bruid-en-de-bruidegom” naar het werk; vooral voor de HR-veranderaars (Johan / Marcel!) onder ons; want daar werd op enig moment, vanuit onverwachte hoek, een “cadeautje” uitgedeeld.
Afgelopen week was ik in Jubail voor een workshop met de Affiliate Presidents over de opvolging van de “Employee Opinion Survey”. Als Corporate HR hebben we veel tijd besteed aan de voorbereiding, want met 15 Presidents in de meeting kan het alle kanten uit. Zelfs de middag voorafgaand aan de bijeenkomst spreken we met de collega’s nog een keer de hele presentatie door; een voorbereiding welke in deze cultuur redelijk uniek is.

De belangrijkste vraag op deze bijeenkomst gaat over de aanpak van een integraal actieplan voor Manufacturing, waarbij de discussie, naar Nederlandse termen, zich concentreert op de vraag: “Gaan we voor een de “Blauwe” of voor de “Groene” aanpak?”. Vrij vertaald: gaan we voor “Top Down or Bottom Up” en voor “Across Borders of Affiliates or a Silo Approach”.
Vooraf hebben we discussies over vragen als: Wat past het best in deze cultuur? Wat is het meest effectief? Wat past het beste bij de ervaringen van diverse affiliates? Besloten wordt om beide aanpakken aan de orde te stellen. We vragen Presidents om huiswerk te maken; beide opties te bespreken met hun HR-mensen en Managementteams.

De Presidents verrassen ons in positieve zin door een snelle consensus: “Bottom Up and Across Affiliates”. Zeker het “Across Affiliates” is een stap vooruit, want de interne focus is zeer sterk. De bereidheid om kennelijk met elkaar vergelijkbare acties op te pakken of in vergelijkbare situaties aanpakken te delen, is pure winst. Ook de volgende stappen gaan van een leien dakje en in een mum van tijd is helder dat voor elk thema een duo van twee verschillende affiliates de kar gaat trekken en er vanuit alle affiliates afgevaardigden zullen gaan deelnemen. Verdeeld over 6 groepen zullen ongeveer 60 medewerkers betrokken zijn bij het uitwerken van vervolgacties.

Da’s behoorlijk “Groen”; niet mijn favoriete kleur, wel mijn favoriete aanpak. Ik knijp mezelf even in de wang. Zo snel akkoord en deze aanpak? Daar hebben we in de voorbereiding geen rekening mee gehouden, maar kennelijk zijn de omstandigheden er rijp voor. De Presidents “Weten” hoe men zaken wil gaan aanpakken; nu nog “Doen” en daar zitten nog een aantal stappen tussen. Volgende week is er weer een bijeenkomst van dit gezelschap en dan zal ik nog eens checken of men, na een paar nachtjes slapen, nog steeds dezelfde mening is toegedaan. In elk geval is het een mooi “jubileum-geschenk”.

Feiten-van-de-week:
• In Nederland leeft het WK kennelijk nog niet erg. Niet dat het hier het gesprek van de dag is en dat zal het, vanwege het ontbreken van Saudi Arabia, ook wel niet worden. Het is wel goed om te ervaren dat, na alle opwinding van de laatste weken, de interesse in het Nederlands Elftal en met name Arjen Robben en Robin van Persie, onverminderd groot is. Laten we hopen dat ze hier de komende weken het gesprek van de dag zullen worden.
• Weerpraatje: Brandend Zand
o Temperatuur: hele week ruim 40 graden; dit weekend uitschieter naar 45 graden; in de schaduw en na double check!
o Terwijl ik verkoeling zoek aan de rand van het zwembad en op de hoogte probeer te blijven van het lokale Limburgse nieuws, geeft mijn iPad plotseling te kennen eveneens toe te zijn aan een afkoelingsperiode. “Vanwege hoge temperaturen buiten gebruik”. Dat heb ik nog niet meegemaakt en dus dan nog maar eens even echt afkoelen.


  • 31 Mei 2014 - 20:13

    Wilma:

    Dag Sjraar,
    Gefeliciteerd met je 50ste blog! Ik heb ze met veel plezier gelezen. Ook een mooi naslagwerk voor als je straks weer in Nederland bent. Ik heb net asperges gegeten, realiseerde me dat die dit seizoen aan jou voorbij gaan. Vroeg me daarbij af welke zaken je nu het meeste mist uit Nederland?
    Mijn broer is met zijn gezin dit weekend naar Dubai en Abu Dhabi, zijn zoon opzoeken die studeert aan de Universiteit MIT. Zij zullen het dan ook wel lekker warm hebben.
    Ben benieuwd of de groene aanpak volgende week nog overeind is gebleven, lees het graag!

    Groet,
    Wilma

  • 01 Juni 2014 - 20:54

    Juni:

    Sjraar, gefeliciteerd. De 75 blogs zul je waarschijnlijk net niet halen, of het moet zijn dat je de post-KSA perikelen ook nog beschrijft. Trouwens, al die mannen dragen zwarte schoenen, althans zo lijkt het. Is dat de enige kleur die gedragen wordt in de KSA? En de jonge vader lijkt wel een overhemd te dragen, maar ik neem aan dat dit de bovenkant van het gewaad is. Moet ik dit gewaad nu zien als een soort lang overhemd?

  • 01 Juni 2014 - 21:10

    Lei Janssen:

    Sjraar, aangezien ik ook behoor tot de schare van trouwe lezers van jouw ervaringen, ben ik iedere keer toch weer verrast over welk item je nu weer uit je toverhoed het levenslicht hebt doen aanschouwen.
    Smeuiige anecdotes afgewisseld onder de noemer de rubriek "dag van vandaag ", bijna een opvolger van Paul & Witteman waardig.
    Bijna heb je 1,5 jaar velen verrast met in inkijk in jouw - zij het tijdelijke - "wereldje.
    Wat mij betreft vooral zo doorgaan. De tijd vliegt. Over 7 maanden ben je weer in ons kikkerlandje.
    Je racefiets staat al te popelen. wachtend op zijn berijder !!

    Lei

  • 02 Juni 2014 - 08:40

    Marlies:

    Hallo Sjraar,
    gefeliciteerd met je 50e! Net als vele anderen heb ik ze met veel plezier gelezen en ben ik iedere week weer benieuwd naar wat je ons weer gaat vertellen. En zo ben je ook niet zo ver weg. Ik geniet nu van een weekje Portugal!
    Tot gauw!

  • 03 Juni 2014 - 13:05

    Iris Merkelbach:

    Hoi Sjraar,

    Van harte gefeliciteerd met je 50e blog, ze waren allemaal interessant!
    Ook deze heb ik met veel interesse gelezen, vooral het stuk over het huwelijk, leuk hoor!

    Fijne week en tot volgende keer!

    Groetjes,
    Iris

  • 03 Juni 2014 - 19:28

    Carla:

    Schat gefeliciteerd met je 50e blog. Nog een paar weekjes en dan samen lekker even weg

  • 05 Juni 2014 - 10:21

    Jet:

    Proficiat met je vijftigste colum voor je famile en vrenden!!.
    Nu nog het bundelen in boekvorm en een nieuwe Somon Carmigelt is geboren en dat onder de oude DSm rook..

    Ik heb erg genoten van je datingstategieeen van je collega`s maar mijn vraag is hoe effectief zijn ze?
    Scheiding za daar cultureel gezien haast niet voorkomen neem ik aan?
    Houd me op de hoogte en de weersomschrijving " brandedn zand za ik aan het zweefvliejargon toevoegen.

    Liefs Jet en Joep

  • 05 Juni 2014 - 14:09

    Ingrid:

    Allereerst ook van harte perfietsia met (ik zal het in dezelfde sfeer houden) de GEBOORTE van je 50e blog.
    Je kunt met veel trots terugkijken op een geweldig naslagwerk dat zeker velen heeft geboeid... en nog steeds!

    Ook nu weer verbazing over de rituelen en gebruiken. Natuurlijk...je weet het wel ongeveer...maar dat de ultiem beoogde uiting van liefde; het huwelijk inderdaad zo zakelijk wordt benaderd en vormgegeven is toch moeilijk te verkroppen voor een simpele westerling als ik. Overigens zag ik afgelopen zondag een interessante documentaire over vrouwen in de islamitische wereld (zo ook in SA) van Femke Halsema. Zeker de moeite waard om eens bij uitzending gemist te bekijken (Ned. 2).

    Mooi resultaat met de Employee Opinion Survey! Da's kicken lijkt mij. Daar doe je het zakelijk gezien voor, toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 125195

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: