Deel 43: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 43: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 43: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

14 Maart 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Week: 2 - 13 maart

Thema van de week: Boeken en Culinaire ervaringen


Inmiddels heb ik 24 Arabische taallessen gehad en ter gelegenheid van de 25e trakteert Mohammed op een etentje, maar alvorens de culinaire verslaggever aan het woord komt, nog even iets over het Arabisch, dat door zo’n 300 miljoen mensen wordt gesproken en daarmee in de top 10 staat van de grote talen in de wereld. Men spreekt het in Noord-Afrika van Marokko tot Egypte; in het Midden-Oosten; o.a. Syrië en ook in Israël; in de Golfstaten van Oman tot Irak en in enkele Oost-Afrikaanse landen; zoals Somalië en Djibouti. De wijze waarop het wordt gesproken verschilt nogal vanwege de dialecten, maar de schrijfwijze is vergelijkbaar.
Zo’n omvangrijk taalgebied betekent ook dat er een grote markt is voor boeken en kennelijk staat het boek op dit moment op veel plaatsen in de belangstelling want ik lees dat in Nederland de “Boekenweek” van start is gegaan; dat er op korte termijn in Londen en Bologna boekenbeurzen zijn; afgelopen week was er een in Riyadh. Na een tip van een collega gaan Ger; Ed en ik op pad. In gezelschap derhalve van twee zeer gedreven lezers, met veel interesse voor de geschiedenis en vooral Ed kun je niet ontmoeten zonder een boek onder z’n arm. Inmiddels hebben we hem afgeleerd dat hij tijdens de lunch zijn boek meeneemt en toch leest hij leest minimaal een boek per week.

Wat mag je verwachten van een “bookfair” in Riyadh. Tot nu toe hebben we hier twee boekwinkels aangetroffen van een niet al te hoge kwaliteit. Bovendien zijn er in het Kingdom nauwelijks schrijvers; Saudi’s hebben het imago geen lezers te zijn en kijkend naar de historie is dat niet zo vreemd, want dit land kende enige tientallen jaren geleden nog meer dan 50% analfabeten. Dus waarom een boekenbeurs in Riyadh?

Onze verwachtingen worden in elk geval op de parkeerplaats al helemaal overtroffen, of hebben we de zaak schromelijk onderschat? Als we even na vieren arriveren bij het “Riyadh Exhibition Center” is het aanschuiven in een lange rij wachtenden. Velen hebben een klein karretje bij zich om gekochte boeken in te laden. Binnen is het nog drukker. De cynici zullen wellicht zeggen: “Wat moet je anders in deze stad?” maar mogelijk dat het percentage jongeren onder de bevolking (> 50% jonger dan 30 jaar) en hun interesse voor wat er elders in de wereld gebeurt, hen hier naartoe brengt. Who knows?
Tientallen stands met boekhandelaren en uitgevers uit de Golfstaten; de Verenigde Staten; Spanje; Japan en Duitsland. Kortom een soort “Frankfurter Buchmesse”, maar dan in Riyadh. Hoewel meer dan 90% van alle boeken in het Arabisch is, ontdekken we ook hier veel interesse voor de geschiedenis. Het aantal boeken over de Tweede Wereldoorlog is opvallend; natuurlijk veel boeken over de koningen van het Kingdom en vanzelfsprekend zijn er de nodige stands welke enkel het “Boek-der-Boeken” van deze kontreien te koop aanbieden in alle soorten; maten en prijsklassen. Kortom het bezoek heeft het plaatje over dit land weer wat verder ingekleurd en aangetoond dat er zeker interesse is in boeken en lezen. Als we na ruim twee uur de beurs verlaten, zien we dat velen een redelijk vol karretje met zich meeslepen, maar Ger, die een paar interessante boeken heeft gevonden, besluit om een paar kilo zelf te dragen.

In de afgelopen weken waren we in drie restaurants, uit drie verschillende culturen, te gast en dus is er gelegenheid om een beetje te vergelijken. We bezochten het “Noodle House” voor een Aziatische maaltijd (zie aflevering 41); eten bij “Piatto” een Italiaans gerecht en tenslotte met Mohammed naar “Romancia” een typisch Saudische restaurant. De Saudische cultuur kent in mijn ogen niet zoveel romantiek, dus ik ben benieuwd.

Met een grote glazen gevel en een benedenverdieping met Tl-verlichting voor de afhaalmaaltijden, oogt het restaurant niet direct romantisch. Hartelijk, doch niet verrassend, is de ontvangst met Arabische koffie; maar als we op de eerste verdieping op zoek gaan naar een “tafeltje” slaat de verbazing toe. Normaliter is er in een Saudisch restaurant sprake van family-secties en worden gezinnen middels panelen gescheiden van de andere gasten. In dit restaurant is er voor elk groepje gasten een aparte ruimte. Er zijn wel dertig op, borsthoogte ommuurde, compartimenten. Met enige fantasie kun je zeggen dat de inrichting typerend is voor de Saudische samenleving, waar elk huis ommuurd is en waar op allerlei gebied zaken worden afgeschermd.
De compartimenten zijn niet voorzien van tafels, maar natuurlijk wel van dikke tapijten en kussens. Als er schoenen voor het deurtje staan, weet je dat de ruimte bezet is. Echter, de privacy is niet volledig gegarandeerd want als je de nieuwsgierigheid niet helemaal kunt bedwingen, heb je pottenkijkers die even een blik “over-de-schutting” werpen.

We kunnen een “open” of, voor 100 SAR, een “gesloten” compartiment kiezen. Mohammed is royaal, of wil hij geen inkijk(?), en kiest voor de “kamer”, waar we met een eigen wasgelegenheid; een typisch Arabisch koffieservies; een kandelaar met wierook en een TV iets meer luxe hebben. Die luxe en de romantiek blijken niet uit het tafellaken, dat is van eenvoudig plastic en wordt op de grond uitgespreid. Vervolgens worden soep; hoofdgerecht en dessert tegelijk opgediend. Vrij om te beginnen waar je wilt! De bediening is vlot; vriendelijk; natuurlijk geïnteresseerd in het land van herkomst en wil graag even op de foto. Of course no problem.

De “Wasjba”(= maaltijd) bestaat uit “Sjoerba” (= soep); ”Salata”; “Maslousa” (= rijst met groenten); “Gobs” (= brood); “Hasji” (kamelenvlees) en “Kunata” (= dessert). Het is een combinatie van gerechten uit de Saudische; Libanese en Egyptische keuken.
De Lentil soep is populair in het Midden-Oosten; lijkt qua smaak en kleur een beetje op “onze” erwtensoep en smaakt prima; ook de rijst; groenten en salade zijn lekker gekruid echter niet te, maar het vlees is wat taai en te vast op het bot. Mohammed vindt het kostelijk en eet beide stukken op. Tenslotte het dessert. Als liefhebber van toetjes verkies ik vooral de zoetere nagerechten; deze keer is het iets hartigs. Een Egyptisch dessert van boter en kaas, verpakt in een soort cake, smaakt goed en is meer dan “gaatjes vullend”. Om eerlijk te zijn, heb ik wel eens beter gegeten, maar de sfeer is bijzonder en absoluut de moeite waarde om te ervaren.

Als je van gezellige drukte houdt, ben je niet aan het goede adres, want je hebt geen idee hoeveel gasten er zijn, maar als je het leuk vindt om echt (romantisch?) onder elkaar te zijn, is het een ideaal plekje. Bij de "Italiaan" verwacht je wat meer romantiek, maar als het restaurant half vol zit valt dat ook tegen. Het eten is kwalitatief wel beter, maar wellicht houd ik toch meer van pasta’s dan kamelenvlees.
Alle drie de gelegenheden hebben hun kwaliteiten:
• Noodle House: klantvriendelijkheid
• Piatto: kwaliteit van het eten
• Romancia: authentieke Saudische sfeer

Feitjes-van-de-week:
• Volgens de krant “ARAB News” staat Riyadh op de lijst van meest voordelige steden voor expats op de 10e plaats. De benzine is in 10 jaar ongeveer 40% goedkoper geworden (van 24 naar 13 dollar cent per liter)! Dus als je “zuunig” wilt leven en nog nadenkt over een verblijf, mogelijk helpt dit.
• Afgelopen jaar is de stressbestendigheid menigmaal behoorlijk op de proef gesteld, maar zo heftig als vorige week dinsdag op "King Khaled Airport", kort voor de vlucht naar Dammam, is het nog niet geweest. Plotseling ontdek ik dat de verkeerde laptop in mijn koffer zit; wat met een tweedaagse business trip en de finale "Talent Review Meetings" in het verschiet, natuurlijk super ongelegen komt. Goede raad is duur en met vereende krachten van Paul; Ed en de receptie van de compound, komt het toch nog goed. Een geluk dat Ed de volgende dag ook in Jubail moet zijn; dus een dag later rond 12 uur heb ik mijn juiste laptop. Het zijn niet mijn grootste vrienden, maar nog nooit heb ik dat ding zo gemist! Wat een opluchting.
• Weerpraatje: Afgelopen week was het winderig en dus “dusty”; de strak blauwe lucht maakte plaats voor een woestijnkleurige hemel, maar vandaag is het “korte-broeken-en-T-shirt weer”! De feiten:
o 25 graadjes
o luchtvochtigheid 30%
o 0% kans op regen
o nagenoeg windstil
o Vannacht is het helder en daalt het kwik naar 17 graden
• Het wordt weer eens tijd voor een binnenlands reisje en derhalve gaan we in het eerste weekend van april naar Madain Saleh; een oude stad in het noord-westen van Saudi Arabia en nauw verwant aan het bekendere Petra in Jordanië. Volgens velen moet je dit gezien hebben. I’ll keep you informed!
• Volgende week is er geen aflevering in verband met een korte vakantie in Limburg. Wie weet tot ziens!

  • 14 Maart 2014 - 10:44

    Iris Merkelbach:

    Hoi Sjraar,

    Gooi reis!

    Misschien tot volgende week!

    Groetjes,
    Iris

  • 14 Maart 2014 - 15:40

    Juni Daalmans:

    Sjraar, als culinair geïnteresseerde kom ik goed aan mijn trekken in dit verslag. Gewoon bestek hebben ze blijkbaar niet. Verwachten ze dat je uit de hand eet?

  • 14 Maart 2014 - 19:08

    Lei Janssen:

    Sjraar, wederom een geweldig beschrijving van jouw belevenissen aan de andere kant van de wereld. Het uitdiepen van het aanwezige culinaire doet mijn waterpeil alsmaar stijgen, over mijn lippen gaan. Wat een bofkont ben je toch.
    Laat je bezoek aan het Limburgse, zij het wat briefly, je die ondersteuning geven die je toekomt.
    Ik mis je in ieder geval al vriend en sportkameraad. Zuchtend, laat het maar snel einde december zijn

    Lei

  • 15 Maart 2014 - 15:56

    Marlies:

    Ha Sjraar, mij loopt het water ook wel een beetje in de mond, als ik je verhalen lees en de foto's zie, zou graag alles eens willen proberen. Interessant zo'n restaurant met allemaal aparte ruimtes, ziet er wel heel speciaal uit!
    Leuk dat je weer even in het land bent, hopelijk zie ik je deze keer!
    Goeie reis en wie weet tot gauw! Grtz Marlies

  • 16 Maart 2014 - 11:31

    Jacqueline Dreissen:

    Hoi Sjraar,

    ik lees dat het restaurant waar je naar toe ging niet romantisch oogde, bewaar die romantiek maar voor het weekje Limburg dat er aan komt. Het zijn toch allemaal onvergetelijke ervaringen die je opdoet, tjonge, klinkt en ziet er allemaal goed uit.
    Leuk dat je weer een "weekendje weg" in het verschiet hebt, en naar iets dat lijkt op Petra moet je inderdaad gezien hebben denk ik.
    Geniet van je weekje thuis.

    Groetjes,
    Maurice&Jacqueline

  • 16 Maart 2014 - 11:48

    Mandy :

    Hoi Sjraar,

    Ik zit nu in jouw kantoor in Riyadh! De teaboy vroeg me net al bezorgd wat er met je was gebeurd! Heb hem gerust gesteld en gezegd dat je volgende week weer terug was. Alvast harstikke bedankt dat ik jouw kantoor de komende dagen mag "lenen". Was natuurlijker leuker geweest als je zelf aanwezig was geweest maar mss een ander keertje want ik kan me voorstellen dat een weekje thuis ook even fijn is.

    Groet,
    Mandy



  • 16 Maart 2014 - 15:13

    Janet:

    Hoi Sjraar, wat een heerlijk verslag weer. Ik blijf mee genieten. Een hele fijne week in je vertrouwde Limburg gewenst, met je dierbaren en en met de nodige Limburgse culinaire genoegens!
    Groetjes, Janet

  • 18 Maart 2014 - 12:45

    Martijn Budding:

    Hallo Sjraar,

    Ik heb met belangstelling de uitgebreide verslagen zitten lezen van je belevenissen in Saoedi Arabië. Ik ben zelf een traject in gegaan om eventueel ook naar KSA te gaan, en ik heb wat specifieke vragen voor je, als je dat niet erg vindt. Zou dat mogelijk zijn?

    Ik ga er vanuit dat jij mijn email adres wel kan zien, dus je kan me op die manier contacten.....

    En als dat niet mogelijk is..... je blog heeft me al van een hoop informatie voorzien :) Waarvoor alvast dank!

    Groet,
    Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 697
Totaal aantal bezoekers 125148

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: