Deel 42: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu Deel 42: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Sjraar Heijster - WaarBenJij.nu

Deel 42: Werken voor SABIC in Riyadh/Saudi Arabia

Door: Sjraar van Heijster

Blijf op de hoogte en volg Sjraar

01 Maart 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Week: 23 februari – 1 maart


Thema van de week: “ ’t Leven is ein fees en altiëd al gewees” (?)


Terwijl de “Zoepkoel” in Venlo langzaam volstroomt om de carnaval officieel in te luiden, zingt Beppie op mijn laptop “Zoënen Daag” en trekt vooral de regel, “ ’t Leven is ein fees en altiëd al gewees”, mijn aandacht. Daarover zo dadelijk nog iets meer. De gedachten dwalen even af naar de “Boëtegewoëne Boëtezitting” (sorry voor de Hollanders) en toch roepen dit gebeuren en Beppie geen echt gemis van de “Vastelaovend” bij me op. Ooit heb ik geleerd dat naarmate de afstand tot de macht groter is, je er ook minder behoefte aan hebt. Volgens mij is het met carnaval net zo. Je merkt er hier echt helemaal niets van (dat zal geen verrassing zijn) en dus valt het gemis wel mee. Toch zal ik zondagmiddag even aan de sfeer denken in Aelse; Bliërick; Venlo; Zitterd en Mestreech. Als de tijd blijft vliegen, is het zo weer “Vastelaovend” en kunnen we op 15 februari 2015 weer op pad.

Een van de charmes van “Waarbenjenu?” is dat onbekende lezers reageren op de verhalen. Zo ook Wil Louwers. Hij kent mij niet; ik ken hem niet en hij schrijft naar aanleiding van de vorige aflevering, waarin ik lezers heb uitgenodigd om met een “verzoekje” te komen, een reactie. Dank je Wil. Enkele regels uit zijn mail: “…………………………………….. Mijn interesse in de wondere wereld komt voort uit mijn verblijf in Bahrein midden jaren tachtig. Ik heb daar anderhalf jaar gewoond met mijn gezin en gewerkt, en ben ook nog een paar dagen in Riyadh geweest. Mijn verwondering heb ik toen vastgelegd en jouw ervaringen roepen vele herinneringen op. Ik vraag mij al heel lang af, wat er met ons levenswerk de King Fahd Causeway tussen Saoedi Arabië en Bahrein gebeurt. Mijn indruk was indertijd, dat dit prestige project uitsluitend gebruikt zou worden om in het weekend in Manama te gaan feesten. Ik kon mij toen niet voorstellen dat er Bahreini waren, die iets te zoeken hadden aan de overkant.”

Voor hen die de “King Fahd Causeway” niet kennen een korte introductie. Het is de verbinding tussen het vaste land van Saudi Arabia en het eiland Bahrein (= Twee Zeeën); loopt dwars door de zee en is ongeveer 25 kilometer lang.
Bij de collega’s heb ik eens navraag gedaan wat zij van deze weg weten en er komen verschillende interessante gegevens op tafel, waarbij duidelijk wordt dat de weg wordt gebruikt om:
1) te gaan stappen
2) te gaan werken
3) militair strategische redenen.
Laat ik de opties even kort toelichten.

Bij de vraag naar enige informatie over deze weg wordt de optie “stappen” als eerste door mijn Saudische collega’s genoemd. “You should go there!” “Totally opposite compared to Saudia”. Men bedoelt dat je naar de film kunt gaan; dat er een bloeiend “nightlife” is; dat dames het rijbewijs kunnen halen; dus auto rijden en er heen gaan om deze routine op peil te houden. Aan het begin en eind van het weekend is er zeer druk verkeer; dan maken zo’n 40.000 tot 50.000 mensen per dag gebruik van de King Fahd Causeway. Een klein incidentje leidt dan ook al snel tot urenlange files. Dus inderdaad Wil, de Saudi’s gaan om die reden nog steeds de grens over om even naar wat meer vrijheid te happen; de Bahreini komen niet om die reden naar het Kingdom.
Ook op werkdagen is het een zeer drukke weg, want er is vrij verkeer van personen en goederen tussen beide landen. Dagelijks steken er duizenden mensen de grenzen over om te gaan werken in Bahrein of Saudi Arabia. Het vrije verkeer van personen schijnt zover te gaan dat men werkzaam kan zijn bij de politie in het andere land. Is dat binnen de EU een optie?
Vanwege deze drukte zijn er inmiddels plannen om de weg te verbreden. Wil, wellicht weer een kans voor een Nederlands bedrijf? In elk geval rendeert je levenswerk.
Via niet Saudische collega’s hoor ik nog een derde optie; de militair strategische.
De bevolking van Bahrein bestaat voor meer dan 60% uit Sjiïeten, die zich sterk verbonden voelen met hun broeders en zusters in Iran. Het land wordt geregeerd door een Soennitische familie en vele belangrijke posten worden bezet door leden van deze kleinere bevolkingsgroep. Als je weet dat de Koninklijke familie in Saudi Arabia ook tot de Soennieten behoort en de Koning van Bahrein is getrouwd met een Saudische prinses, is de cirkel rond.
Het “liberale” klimaat mag je dan ook wel met een korreltje zand nemen. In 2011 willen de Sjiïeten wat meer invloed en er breekt een opstand uit in navolging van de Arabische Lente in andere landen. Via de King Fadh Causeway valt het Saudische leger Bahrein binnen en maakt een eind aan het verzet.

Kortom Wil, de weg wordt om allerlei redenen intensief gebruikt. Jij en mijn collega’s hebben me in elk geval zo nieuwsgierig gemaakt dat ik Bahrein toch wat hoger op het actielijstje heb gezet en via de King Fahd Causeway toch eens een kijkje ga nemen.

Saudies gaan dus naar Bahrein om te stappen en er wordt wel eens gezegd dat er in Riyadh, maar ook daarbuiten, “niets-te-doen” is want bioscopen; schouwburgen; cafés; terrasjes; disco’s en nightlife tref je niet aan. Om met Beppie te spreken “ ’t leven is heej dus gen fees en of het altiëd (?) al zoë is gewees”, dat weet ik niet. Wil je toch vermaak, dan moet je de ontspanning gaan opzoeken en dat betekent een bezoek brengen aan plaatsen welke in Nederland niet tot mijn favorieten horen. Bezoek aan een automarkt? Alleen als ik echt interesse heb. Bezoek aan een dierenmarkt? Nooit echt waargenomen. Shoppen in een mall of IKEA? Als het niet anders kan. Naar de markt? Tijdens de vakanties wel. Vaak kom je dus uit bij iets wat niet direct in je interessesfeer ligt. Zo ben ik geen paardenliefhebber, maar als “HAYA Tours” een uitje aanbiedt naar de Koninklijke stoeterij, “King Abdulaziz Arabian Horse Center”, meld ik me toch aan. Link naar de pagina: http://kaahcfao.com/en/. Ingrid, overigens zeker iets voor jou!

Als je mensen vraagt wat ze van Saudi Arabia weten, dan is er een dikke kans dat ze behalve kamelen en zand, “Arabische hengsten” in het rijtje zetten. Het paard speelt al meer dan duizend jaar een belangrijke rol in de Arabische wereld en in de 17e en 18e eeuw kwamen de eerste Arabische paarden naar Europa.
Het centrum waakt over de puurheid van het Arabisch paard en er is een stoeterij met meer dan 200 paarden; jaarlijks worden er zo’n 70 gefokt; deels verkocht of geschonken en een gedeelte doet mee aan shows en wedstrijden. Een aantal paarden; “Arabieren”; laat men vandaag voor een klein publiek opdraven en ik leer dat je allerlei soorten “Arabieren” hebt. Net mensen. Collega Roelof heeft een beetje verstand van paarden. Hij wijst me op “Echte” Arabieren; Egyptische Arabieren; Anglo-Arabieren (!) en op de verschillen met de Europese paarden. De Arabische paarden zijn “korter” en hebben een “dikke nek”! Objectief gezien, klopt dat, maar een beetje flauw om opnieuw een vergelijking te maken.

Eerlijk is eerlijk de schoonheid van deze paarden en hun elegante draf staan niet ter discussie, maar als ik er tien heb gezien, beginnen ze toch allemaal sterk op elkaar te lijken. Niettemin is het een uitstapje dat ik kan aanbevelen, ook vanwege het prachtige landschap dat je op weg naar de stoeterij in Dirab doorkruist.

Feitjes-van-de-week
• Afgelopen week was het “Ladies Week” Debbie Hameetman en Ester van der Sanden waren op bezoek. Bij de begroeting kreeg Esther even de schrik te pakken. “Oeps, ik had me moeten melden” Esther, ik hoop niet dat ik in Sittard zo’n imago heb opgebouwd! Good to see you ladies.
• Juni en alle (TC Elsloo) fietsvrienden. Het is hier fietsweer! De feiten vandaag / Carnavalszaterdag
o 27 graadjes; gevoelstemperatuur 24
o 0% kans op regen
o Zwakke oostelijke wind
o Vannacht is het helder en daalt het kwik naar 15 graden
o Zou mooi carnavalsweer zijn!


  • 02 Maart 2014 - 19:47

    Wim:

    Hoi Sjraar,

    Het normale leven krijgt langzaam weer de overhand en vreemd genoeg betekent dat ook weer tijd om wat van jouw verslagen te bekijken. Het doet me deugd dat je wat over auto's schrijft, ook al; is dat voor mij een relatief recente hobby. En ik ben tot de ontdekking gekomen, dat je voor cultuurverschillen niet zo heel ver weg hoeft. Je kunt ook gewoon klagen over onze oosterburen. Ik heb heb het nog niet live meegemaakt, ook al wordt het me al regelmatig toegezegd. En hoewel ik eerder dichter bij huis terecht gekomen ben dan jij, heb ik ook het gevoel begonnen te zijn aan een bijzonder avontuur. Veel lijkt op wat ik ken, maar vaak begrijp ik er niets van. Maar waarschijnlijk pas ik sneller in mijn nieuwe omgeving dan jij. Het is hoe dan ook boeiend om in een andere omgeving mee te draaien. Ik wens je dus nog veel verassingen en avontuurlijke onmoeteingen toe.

    Gr, Wim

  • 02 Maart 2014 - 20:40

    Wilma:

    Dag Sjraar,
    Op de bank met buiten zo af en toe langstrekkende carnavalsvierders, zo krijg ik toch een beetje mee. Het is hier ook prachtig carnavalsweer, niet zo warm als bij jou maar een heerlijk zonnetje en droog.
    Vanmiddag tijdens het wandelen in het Jekerdal en op de Pietersberg hoorde ik steeds de optocht in Kann, bijzondere ervaring.....En op weg naar huis was ik degene die uit de toon viel.
    Morgen zal het wel rustig zijn ik kantoor Sittard.
    Ben benieuwd naar wat je nog meer op je lijstje hebt staan, naast Bahrein. Maar ik lees het vast in een van je volgende verhalen.

    Groet Wilma

  • 06 Maart 2014 - 10:43

    Wil Louwers:

    Beste Sjraar,

    Bedankt voor je info over de Causeway. Het blijft mooi om de beelden weer terug te halen. Ongetwijfeld zal jij dat de komende twintig jaar ook nog vaak doen. Ik verheug me al op je verslag te zijner tijd van je bezoek aan Bahrein.

  • 06 Maart 2014 - 19:41

    Jacqueline:

    Hoi Sjraar,

    echt duffffff!! Niet je verhaal hoor, maar mijn hoofd. Jeetje, wat een heftige carnaval. Maar het zit er weer op, was wel een aparte ervaring om de carnaval dicht bij de Prins mee te maken. Leuk, maar ook heeeeel intensief. Een vlaghijssessie met ruim 200 mensen in de achtertuin, die voorzien moeten worden van eten en natuurlijk veel bier, is geen peulenschilletje.
    Carnavalszaterdag de 1e keer een sleuteloverdracht meegemaakt. De prins wordt dan 3 dagen baas van de gemeente en krijgt de sleutel van de burgemeester. Het was een leuke zitting met als afsluiter Weej Dreej (geweldig, want die zijn voor mij favoriet).
    Morgen een paar daagjes naar Den Haag uitwaaien, zal wel Scheveningen worden met dit weer, ze melden echt lente in het weekend. Maar jij hoeft niet jaloers te zijn op ons qua weer.
    In de krant stond dat ze de strandpaviljoens dit jaar eerder gingen opbouwen i.v.m. de goede weersverwachting. Tot volgende week.

    Groetjes,
    Maurice&Jacqueline

  • 13 April 2014 - 22:53

    Ingrid:

    Tja...ik zei al dat ik een verslagje of wat achter liep... Mart heeft wegens dringende leerverplichtingen ook nog eens sinds 2 weken bijna 24/7 ons kantoor geconfisqueerd. Dat helpt niet echt mee. Dus op de bank met mijn laptopje neem ik kennis van mijn beschamende achterstand.
    En dan zie ik....tot mijn grote vreugde en bewondering... foto's van de Arabier! Nee niet de menselijke variant (not). HET PAARD welteverstaan. Mijn absolute topfavoriet onder de paarden. Mooi, temperamentvol, warmbloedig; een paard zoals een paard bedoeld is volgens mij. Kan me niet voorstellen dat je daar genoeg van krijgt Sjraar...foei.

  • 04 Januari 2018 - 03:52

    Walter Meijboom:

    Lijkt allemaal zo mooi en dat is het ook als je in jouw wereld in KSA woont en verblijft.
    Ik heb gewerkt in de fabrieken van SABIC in 2009. Opstarten van de kraker in Yansab.
    Mee maken hoe ze met mensen om gaan uit India, Maleisie, Pakistan en Indonesie.
    Een echt aparte wereld.
    Saoedische mensen zijn koningen.
    Mensen uit Pakistan doen de vuile werkjes. Worden niet gehoord. Moeten paspoort inleveren en mogen niet naar huis.
    Mensen uit philipijnen hetzelfde verhaal...
    Mensen uit India zijn vervangbaar voor de Saoedische mensen omdat er genoeg mensen rondlopen
    Ik heb gewerkt met al deze mensen en ervaren dat de mensen in KSA alles discrimineert wat afkomt van buiten KSA.
    Ik heb een ongeval meegemaakt in Yansab KSA. 2 Mensen uit India verbrand...in 2009.
    In de cijfers zie je dat niet terug bij SABIC.
    Hypocrite ten top.


  • 04 Januari 2018 - 03:53

    Walter Meijboom:

    tja alles kump good he........

  • 04 Januari 2018 - 03:54

    Walter Meijboom:

    tja lees maar

  • 04 Januari 2018 - 03:54

    Walter Meijboom:

    tja lees maar

  • 04 Januari 2018 - 03:57

    Walter Meijboom:

    Tja jij was op een plaats waar je de discriminatie niet zag.
    Ik heb 5 maanden gewerkt in Yansab plant.
    En daar zag je discriminatie en natiolalisme ten top.

    wil je er over praten .
    Bel me op 046-7224143

    Ga er van uit dat ik NIET positief kan zijn over mensen uit KSA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjraar

Ik zal vanaf januari 2013 t/m december 2014 mijn werkgever SABIC werkzaam zijn in op de HR afdeling van het Head Office in Riyad.

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1330
Totaal aantal bezoekers 125197

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 December 2014

Werken voor SABIC in Riyadh / Saudi Arabië

03 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Week Jordanië - Oktober 2014

08 Mei 2014 - 10 Mei 2014

Weekendje Bahrein

09 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Vacantie met Rik en Eef in Riyad; Dubai en Oman

06 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

Bezoek Dubai

05 Juni 2013 - 07 Juni 2013

Weekendje Dubai

Landen bezocht: